Vattnets bäst-före-datum

Hur ser vattnets bäst-före-datum ut?

Ska fylla upp en plastflaska med vatten, och temperaturen överstiger inte 20 grader.

Hur ser det ut med bakterietillväxt och dylikt? Hur länge är vätskan fullgod som törstsläckare? När bör den hällas ut?

Vattnet avser kranvatten från södra Sverige.
 
Tre dagar brukar det klara sig tycker jag, i en svart vattensäck på botten i en kajak. Sedan smakar det lite annorlunda, men inte illa, så det är nog drickbart ett tag till. Kranvatten är ju i regel klorerat och det hjälper ju en del.
 
Själv har jag druckit vatten som varit i PET-flaska i 3 månader utan att märka något, men det kanske inte är att rekommendera. Husvagns och båtägare kan väl ha vattnet länge i tanken, men dom kanske sätter i nån tillsats?

/Ulf
 
När bärjar det bli farligt då? När temperaturen överstiger 37 grader (och ligger runt 40), så bakterierna trivs som bäst.

För visst är det väl ett par bakterier i vattnet redan från kranen.
 
Frys vattnet

Jag brukar ibland frysa en del av vattnet, då håller det sig lite längre och fungerar även som kylklampar. Två flugor i en smäll...
Men det finns två bra saker att tänka på, det ena är att inte frysa in allt vatten. Kan vara bra att ha lite vatten första dagarna också.
Sedan utvidgar sig vatten ca 10% från rumstemperatur till is, fyller du fullt spricker dunken/flaskan. Fyll ca 80% av kärlet, frys in och fyll upp resten i omgångar tills det är fullt.
 
Jag paddlade i skärgården en vecka (drygt) sommaren 2002. Inga problem med vattnet, ca 20l/pers, trots sommarvärmen. Iofs inte varmaste perioden (dvs 30+) utan bara runt 25 i luften, men ändå. Under själva paddlingen förvarades vattnet så nära botten av kajaken som möjligt, så det hjälpte väl en del, även om ytvattentemperaturen nog ändå var runt 20.

Fyller man med kranvatten är det kanske så att det är mer bakterier i flaskan/säcken än i vattnet man häller i? Ordentlig rengöring av behållaren är nog bra.

/kajak-Kalle
 
"vanligt" vatten i butik, dvs 1,5 liters förpackning brukar hålla ett år eller så, i obruten förpackning. Vi hade några liter stående då vi bodde i sollentuna. Bor man på 14:e våningen och har småbarn som dricker välling så behöver man vattenreserv.

En av flaskorna följde med i flytten till västerhaninge (tror vi flyttade för fyra år sedan) och i somras så upptäckte jag att jag hade druckit av vattnet i en sådan flaska

Vattnet var uppskattningsvis 3 år "för gammalt". Smakade inte konstigt och inte blev jag sjuk heller.

Vad gäller "hemtappat" så tycker jag att vattnet inte är lika gott efter ca 2 veckor, men det är fullt drickbart och man blir inte det minsta dålig. Min tjej å andra sidan vägrar att dricka vatten som stått över natten då hon tycker att det smakar konstigt.

/Mattias
 
Ska man vara ute länge och måste ha med sig eget vatten, kan det vara bra att ha med sig klorreningstabletter. Man tillsätter dom i dricksvattnet men inte i makaronvattnet eftersom det ändå ska koka och så slipper man den äckliga smaken! Behovet av att ta med sig vatten minskar ju med klortabletter, men det torde vara en självklar kunskap här!

Fredrik
 
Om man på för tvåhundra år sedan kunde segla nonstop till Ostasien med allt sitt färskvatten i trätunnor borde man nog kunna förvara klorerat vatten i en diskad polyetylentereftalatflaska (säg det tio gånger snabbt) precis så länge som man någonsin kommer att behöva i det moderna friluftslivet.

Men om vattnet från början är orenat är det så klart en annan femma.

Försvarets Underhållsreglemente för Försvarsmakten Förplägnadstjänst Del 1 har kanske en del nyttigheter:
 
Utan att vara biolog så skulle jag nog vilja påstå att vanligt rent kranvatten tappat på en ren flaska håller sig mycket länge. Bakterier, tja, för dom ska bli ett problem måste dom kunna föräka sig och ev. också tillverka diverse gifter. Men det blir nog svårt i rent vatten, där finns ingen näring att hitta. I princip borde rent vatten i ett rent kärl hålla sig drickbart i tid och evighet.
 
Exinor; sa:
Utan att vara biolog så skulle jag nog vilja påstå att vanligt rent kranvatten tappat på en ren flaska håller sig mycket länge. Bakterier, tja, för dom ska bli ett problem måste dom kunna föräka sig och ev. också tillverka diverse gifter. Men det blir nog svårt i rent vatten, där finns ingen näring att hitta. I princip borde rent vatten i ett rent kärl hålla sig drickbart i tid och evighet.

Eh, vi använder här på jobbet koksaltlösning till vissa saker. Den köper vi färdigblandad, steril. En öppnad flaska som blir stående framme (med korken påskruvad) börjar det växa alger i efter några månader (ett halvår eller så).

Nu innehåller visserligen kranvatten en del klor och därmed kanske det håller lite längre. Och undviker man ljus så växer det inte lika mycket alger.
 
Jag säger bara citron, det hindrar vattnet från att smaka urk. Det smakar visserligen inte jättegott om det börjar bli riktigt varmt men det tar död på lite av bakterierna. Är det kallt tycker jag det dessutom avtörstar bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.