Vattenåtgång, paddling

Hej!

Om ett par dagar är det äntligen dags för avfärd! Jag och min käresta ska paddla en vecka på Åland.

Kan någon ge lite tankar kring detta med vattenåtgång. Vi tänkte försöka slippa fylla vatten eftersom det lätt kan bli bökigt att söka sig till civilisationen igen. Hur mycket vatten går det egentligen per person och dag? Är inte algblommningen för svår räknar vi att använda en del havsvatten till matlagningen.

mvh

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle säga att man bör dricka minst 2 liter vatten och därtill kommer drygt 1 liter till matlagning. Då har jag inte räknat in det som maten innehåller, så räkna upp siffran med 1-1,5 liter.

Jag brukar räkna med 2.5 liter per person och dag, 3 liter om det är riktigt varmt. Om man inte är alltför rädd för tungmetaller går det även utmärkt att laga mat på östersjöns vatten som har hyfsad salthalt för t.ex. havregrynsgröt och pasta. På kvällen brukar vattnet drygas ut med annan dryck på burk :)

Runt tre liter per person och dag.

Min fru och jag brukar paddla tre dagar på två mjuka tiolitersdunkar vatten som vi placerar framför fotstöden. Då är det enkelt att bli av med upp till tio kilo inför att man ska dra upp kajaken på stranden eller när man ska iväg.

Lugnt och fint,
Oskar

En får buge och bocka. Vi tar med oss varsin 15-liters oformerlig dunk från Classe O, samt ett par småflaskor. Det bör räcka, annars får vi väl bunkra någonstans.

Tackar för svaren!

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips