Vastentät mobil

Hur tuffa är ni med mobilen?
Vissa mobiler kallar sig vattentäta och det låter mycket trevligt till skridskoturen men även paddling i sötvatten.
Skulle ni våga ha den vid havspaddling?

Vattentät är i mobilsammanhang en temporär egenskap. Min så kallade vattentäta Samsung Galaxy S5 fungerade faktiskt OK efter några minuters Östersjödopp men lade av ett par timmar senare. Troligen? hade den klarat sig med sötvattensköljning och omedelbar borttagning av batteriet? Numera är det ont om modeller med enkel borttagning av batteriet. Men kanske är mobilerna därmed bättre tätade i nyskick.

Nu var den 8 år gammal så det blev hur som helst ett lyft att byta till ny mobil.

Kort dopp i sötvatten klarar många mobiler bra. Längre dopp i saltvatten är betydligt tveksammare. I bra vattentät förpackning och avstängd är oddsen troligen bättre.

Thure

Iphone är hyggligt vattentäta och skall klara 30 min på 4-6 meters djup beroende på modell. Jag har min ibland liggande skvalpande i vatten på botten av min kajak eller i flytvästen. Paddlar bara i östersjön eller sötvatten

Har den sittande i ett stötskyddande skal som är ganska greppigt samt en hemmagjord rem som är fäst kajaken eller flytvästen.

Touch skärmar tycker jag fungerar mindre bra med kalla blöta fingrar och känslan blir ännu sämre i skyddspåse.

Jag är inte speciellt orolig för vattenskada, men däremot kross eller fallskador.

Jag slutade med såna där vattentäta påsar för längesen, eftersom samtliga är värdelösa och håller inte speciellt länge innan plasten spricker. Har provat säker 7-8 st olika. Jag har inte mobilen framme nu när jag paddlar vilket bara är skönt, utan den ligger nerpackad i drybags i förvaringsutrymmet.

Har en samsung galaxy Xcover6 Pro som är ip68 vattentät. Den låg i några cm saltvatten i en läckande drybag i en halvtimme. Volym knapparna ballade ur men torkade ut på några dagar och funkar fint nu. Sköljde den i sötvatten efter några dagar. Återstår att se om det blir korrosion skador sen.
Så jag skulle nog inte lita på att mobiler klarar mer än enstaka snabba plurr. Men det är en tidsfråga oxå som nämts, vattentätheten avtar med slitage.
Tips är att lämna in till auktoriserad reparatör om det behövs repareras tex skärmbyte så behåller dom vattentätheten, annars gör dom tydligen inte det.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg