Varm, formbeständig, andningsbar balaklava för stora huvuden?

Fick jag med allt i rubriken?
Grejen är att jag är lätt klaustrofobisk och gillar inte att stänga in mig i sovsäcken med ett minimalt andningshål. Jag skulle helst vilja ha ansiktet "fritt" från sovsäcken men vill samtidigt slippa kylan bitande i ansiktet vid vintertältning och söker nu efter en lämplig balaklava för ändamålet. Den balaklava jag har nu är ITAB's ullvariant och den tappat formen lätt, samtidigt så är den inte så tjock och har inga andningshål som jag inbillar mig ger en skönare andning. Jag har varit på stan och tittat efter en balaklava som passar mitt sovsätt men till saken hör att jag har en stor skalle och affärerna hade inga i min storlek inne. Så jag frågar er om tips på en balaklava som är:

* Stor
* Formbeständig
* Varm
* Har andningshål
* Gärna med ett litet ansiktshål så att så lite hud som möjligt exponeras
 
ullfrotte....

Fick jag med allt i rubriken?
Grejen är att jag är lätt klaustrofobisk och gillar inte att stänga in mig i sovsäcken med ett minimalt andningshål. Jag skulle helst vilja ha ansiktet "fritt" från sovsäcken men vill samtidigt slippa kylan bitande i ansiktet vid vintertältning och söker nu efter en lämplig balaklava för ändamålet. Den balaklava jag har nu är ITAB's ullvariant och den tappat formen lätt, samtidigt så är den inte så tjock och har inga andningshål som jag inbillar mig ger en skönare andning. Jag har varit på stan och tittat efter en balaklava som passar mitt sovsätt men till saken hör att jag har en stor skalle och affärerna hade inga i min storlek inne. Så jag frågar er om tips på en balaklava som är:

* Stor
* Formbeständig
* Varm
* Har andningshål
* Gärna med ett litet ansiktshål så att så lite hud som möjligt exponeras

Ullfrotte har en som jag tyker är ganska töjbar - det är den som finns i försvaret och kallas där hjälmunderlag. Ett hål för ögon, näsa och mun (kanskeför stort för sin smak) men vill man dra ner den för ögonen för att minimera hudexponering så är det väl upp till dig. Kan givetvis rullas upp och bäras som mössa och den är väl den moderna ersättaren till "olles brorsa".

Tror FMs gröna är i 200g/m2-kvalitet.

/Patrik
 
Har också Ullfrottes

/Woolpowers Balaclava tror den är i 400 gramskvalitén http://www.getout.se/item.asp?item=6699 men det finns även en 200-grammare.
Är rätt mjuk men tror inte du behöver riskera att den ändrar form eller krymper materialet har bra egenskaper för flitigt bruk inklusive många tvättar generellt.
Mitt hattnummer är 62 och det är inga problem.

Thure
 
Det låter som du är ute efter en klassisk 3 håls balaclava, dvs en med separata hål för varje öga samt ett litet hål för munnen.
Dessa är ju billiga och relativt lätta att få tag på, finns tex på Jula för det facila priset av 49:-
Dom är ganska varma, men om du vill ha varmare köp två!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.