Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka?

Hej,

Jag är en utpräglad parasoll-dykare som gillar varmt vatten, klar sikt, livligt fiskliv och en värmande sol när man slappar mellan blötläggningarna..

Men i sommar tänkte jag och brodern ändå prova på någon eller några dagars dykning i Stockholmsområdet, för att jag ska hålla formen och se till att brodern får lite mer erfarenhet.

Så vad är guldkornen man bör plocka först? Vrak ute i skärgården, vilka? Och vilka dykcentra har ni bra erfarenhet av, med kunniga guider, bra utrustning, bra säkerhet etc. Vi kommer hyra det mesta utom ABC, boots, handskar, dator.

Algblomningen.. Bör man dyka före ett ungefärligt datum för att slippa simma i grön gröt, och efter ett ungefärligt datum igen? När brukar det vara mest soppigt?

Mvh

Vet inte vad ni har för cert.nivå, men:

Från land (mycket lätt --> medel):

Mycket lätt:

* Dyviksvraket, Tyresö
* Svartfotsvraket, Värmdö
* Tore, vrak. Stockholm

Lätt:

* Falken, vrak, Stockholm
* Bordellen, vrak, Stockholm

Medel:

* Harm/Naantali, vrak, Värmdö
* Hölödroppen, Värmdö
* Abborrekroken, Värmdö

Från båt (mycket lätt --> medel):

Mycket lätt:

* Riksäpplet, vrak, en av mina favoriter, historiska vingslag
* Hulda af Ven, vrak

Lätt:

* Sappemeer, vrak

Medel:

* Tyr, vrak
* Övre delarna av Ingrid Horn, vrak
* Najade, vrak

Alla de ovanstående och ett par tusen till dykplatser finns beskriva på sportdykare.se.

// Jocke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips