Vandringstur med bra fiske i Norrbottensfjällen

Då det fortsatt är knepigt att ta sig till planerat område i vår allra nordligaste fjällvärld pga stängda gränser undrar jag vart man ska bege sig i stället för en 3-5 dagars tur? Sönerna vägrar bestämt följa med till områden där dom inte kan, iaf försöka, dra upp middagsmaten ur någon jokk eller sjö. Så vi söker tips på trevliga turer med tältboende som är hyfsat lättillgängliga med bil eller allmänna färdmedel från Kiruna/Gällivare och med fiskemöjligheter, helst röding/öring. Kalfjäll ovan trädgränsen önskas då vi normalt vistas i myggparadiset i björkdjungeln. Och inte alltför packat med folk.
Sarek förkastades bestämt då fiskeförbudet uppdagades.....

Med förutsättningarna kalfjäll, bilväg, fiske och lite folk så tänker jag främst på Arjeplogfjällen, även om det är en bit att åka från Kiruna/Gällivare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Med förutsättningarna kalfjäll, bilväg, fiske och lite folk så tänker jag främst på Arjeplogfjällen, även om det är en bit att åka från Kiruna/Gällivare.
Bilväg stog inget om men bör vara hyfsat smidigt att ta sig till/från. Arjeplog kan vara intressant men har närmare till Kiruna/Gve/Jokkmokk- fjällen.
Nikka-Kebne-Vakkotavaare dök upp som en möjlighet med transporter. Hyfsat lättgånget och inte lika knökfullt med folk som mot Abisko har jag uppfattat? Fiskemöjligheter finns, men hurudana och var? Vad tror ni? Kan det vara något för mina storfiskare på 11&13år?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips