Vandringsbart i Grövelsjön + Härjedalen?

Nu börjar suget att vandra bli riktigt stort =) Är det någon som har någon erfarenhet av ungefär när det är vandringsbart i antingen Grövelsjöområdet eller i jämtland/härjedalen-fjällen? Jag förstår att det kan variera, men hur brukar det se ut i slutet av Maj?

Med vandringsbart menar jag alltså hyffsat torrt i markerna.

Jag såg t.ex. en bild från Tännäs idag, där i snön borta på låglandet iaf.

mvh
Mattias

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag förstår ditt sug, det är samma här. Jag och en kompis har grundat en tradition att åka upp första veckan i Juni.
2007 var vi och vandrade triangeln första veckan i Juni och då var det torrt och fint på de flesta ställen med vissa snöfält kvar. Och ett sjujäkla kanonväder hela veckan.. pepparkaksgubbar..
2008 var vi tillbaka, men då hade det dels varit mer snö och smältningen började senare så då gick det inte.

Vad jag gör är att kolla på webbkameror för att se hur det smälter (ramundberget, helags).

Kolla på temperatur.nu för att se hur temperaturerna har legat och jämför med 2007 som var perfekt första veckan i juni.

Då har du en utgångspunkt, men man vet aldrig helt säkert förrän man är där. Så ha alltid ett alternativ till hans..

Jag skulle gissa att det är OK i grövelsjön vid den tiden såvida det inte blir ett stort bakslag nu i maj med låga temperaturer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips