Vandring med barn?

• Trådstartare alf.dahlback@sas.se (Alf Dahlback)
  • Start datum

alf.dahlback@sas.se (Alf Dahlback)

Gäst
Är det någon som kan tipsa om lämplig vandring med barn, 5 & 7 år. Är det lämpligt för barnen att bära egna ryggsäckar och i såfall hur mycke orkar de bära?.
Vilken tid på året är bäst för vandring i svenska fjällen, tänker mest på myggen.

Jag vandrade dom barn

Nu 29, första gången vid sylarna vid 3 års ålder.

Vid 5 års ålder är en ryggsäck något som man är stolt över (har två yngre syskon och har sett dem i fjällen i den åldern). Man bär dock inte mycket i den (egna regnkläder och lite hård bröd kanske).

Vid 7 års ålder kan man bära lite mer.

Vad gäller område så rekomenderar jag triangeln i Jätland (storulvån, sylarna, blåhammaren). Då kan man sova inomhus och slipper bära 4 sovsäckar mm.

Börja av Augusti är alltid en bra td, och på kalfjället gerar de myggen. Ta dock md godis, kakor och tålamod.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Basläger

När jag var barn hadde vi ett basläger när vi var i Jotunheimen. Därifrån gick vi dagsturer. Då slapp föräldrarna bära allt alla dagar. Min lillebror då 3,5 år hade en liten rygga med regnkläder, nalle och några leksaksbilar. Jag (då 9 år) hade en lillräven med kanske 5kg.
Till nästa år hade vi tänkt oss en tur i Jotunheimen och nu med eget barn på knappt 3 år. Vi tänker nog ha någon form av basläger.

MVH
Anders

Vandring med barn under 1½ år?

Finns det någon som har vandrat i svenska fjällen med barn runt året? Jag vill ha lite tips och ideer inför en eventuell vandring i sommar med vår då 15 månader gamla dotter. Självklart är det bärstol som gäller och troligtvis även vandring mellan stugor. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Barnvänligt: Dagsturer i Björkliden

Vi har varit en del i fjällen med barn men aldrig gått med bärstol mellan stugor... det kräver ju att någon bär två personers packning, så det blir nog tungt. Dessutom kan dagsetapperna bli rätt långa, jag antar att en 15-månaders inte sitter still i stolen hela dagen. Alternativet är väl tält, men då blir det ännu mer att bära.

När våra barn var så små att det var bärstol som gällde reste vi flera gånger till Björkliden (intill Abisko) och hyrde stuga. Tåget stannar alldeles intill och man befinner sig på gränsen till kalfjället och slipper transportsträcka genom myggig björkskog. Det finns många variationsmöjligheter vad gäller dagsturer - och utsikten från de flesta stugorna är magnifik över Torneträsk och Lapporten (så även en regnig dag kan vara njutbar).
Vill man vila en dag kan man göra en dagstur till Narvik med tåg, besöka Naturum i Abisko, titta på Rallarkyrkogården m.m.
Rekommenderas.

Pär Fjällström

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips