Vandring i lyngen

Hallo

Inför sommarens bravader letar jag efter info om vandring i Lyngen i nordnorge.
Jag har sökt här på forumet, googlat på nätet men inte riktigt funnit den där bra och välutformade informationen riktad till vandraren.

Det jag undrar lite kort är:
* hur är underlaget/vegetationen? mycket sten etc?
* finns det utvecklat ledsystem?
* Kan en någorlunda erfaren vandrare ta sig fram utan att behöva göra glaciärpassager?

etc..

Kan tillägga också att jag ännu inte införskaffat någon karta över området, när man har en sådan klarnar väl vissa frågor..

men om någon härinne vandrat i lyngen eller känner till någon bra sida med info.. please be my gest!

/Petter

Ok...
Nu är karta iallafall införskaffad, många frågor kvarstår dock.

Min tanke är att jag ska göra en kort visit i området innan "den riktiga" turen mot kända fjäll...
Med kort visit menar jag ca en vecka.
Färden är planerad till mitten av augusti, och jag går själv vilket innebär att jag helst inte ger mig in i den mest oländiga terrängen.
Jag har dock fått känslan av att lyngen inte är något populärt ställe för fotvandringar... ?

den tur jagkikat litegrann på är:
Från svensby rakt upp i stortinddalen/garjelvaggi förbi vattendelaren och ner i russedalen/ruossavaggi till fastdalshytta.
Vidare till Lyngseidet via Rotenvikvatnet.

Från Lyngseidet till Sjollihytta och vidare upp i kvalvikdalen/goalsevaggi till dalvatnet.
Härifrån ser jag två alternativ.

1. in i rypdalen och vidare till Fornesdalen/Jieknavaggi och sen ut till forneset.

2. söderut genom bredalen till lyngsdalen/vuosvaggi och sen ner till furuflaten.

Jag undrar då givetvis om någon har gått i ovan nämnda områden.
Sten?
Vad?
Tältplatser?
etc...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett tips

Jag har bara varit i området på vintern så ett direkt svar på hur marken ser ut under snön vet jag inte. Men gå in på Troms Turlags hemsida och använd turplanleggern. Det finns turbeskrivningar med anslutning till bla Jaegervasshytta som du kanske kan ha användning för.

Tommy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips