Vandring i Grönland

• Trådstartare peter.andrae@hem.utfors.se (Peter Andrae)
  • Start datum

peter.andrae@hem.utfors.se (Peter Andrae)

Gäst
Vi är ett gäng som skall vandra i södra Grönland med start från flygplatsen i Narsarsuaq. Eftersom man inte får ta med sig bränsle till kök på flyget, undrar jag om någon känner till vilka olika typer av bränsle som man kan köpa där?

nunatak@spray.se (Fredric)

Gäst
Untitled

Jag har själv varit på Syd Grönland och det är inte svårt att köpa bränsle. Det finns bränsle till Trangia köken och använder du bensin/fotogen kök finns det också att köpa. Den heter "Rensebensin" och säljs i affären som finns i byn. Ha en trevlig vandring i detta underbara land.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

danielljungkvist@hotmail.com (Daniel)

Gäst
Svar på bränsle på grönland

Jo, min egen erfrenhet säger att det är svårt att få tag i bränsle. Det bästa du kan elda med om du har ett vanligt trangiakök med brännare är att köpa rengöringssprit som finns i affärerna i Narsarsuaq.
Den innehåller till 97% sprit och är mycket funktionell, finns i en blå flaska med skruvkork. Klart det effektivaste bränle som funnits i min brännare någonsin
Det är en underbar men jobbigt terräng ni har valt att vandra i. Bered er för att möta buskagen på deras egen nivå...

Bränsle på Grönland

Hushåldningsprit fanns det någt som hette, kanske samma sak. Fungerar, men sota rnågot så fruktansvärt ,mycket. Jag fuskade och hade med mig på flyget.

Vad gäller jobbig terräng så kan jag bara hålla med. Som att gå på en mjuk madrass.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips