Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig?

Ett par kilometer väster om leden mellan Vålådalen och Lunndörrsstugan finns på kartan en stig (prickad i svart). De första kilometrarna ned till Vålåsen och Blanktjärnarna verkar den vara upptrampad och lätthittad. Men hur blir det sedan? Stigen fortsätter fram till knappt 2 km väster om Lunndörrsstugan, där den ansluter till leden mot Vålåstugan. Tanken är att komma till Lunndörren, men jag undrar över om stigen är bitvis svårhittad eller krånglig på andra sätt.

Halva sträckan åt motsatt håll

Jag gick halva sträckan du beskriver åt motsatt håll. 2 km väst Lunndörrstugorna, förbi Ängeltjärnarna längs "leden"och sedan västerut på en stig förbi Lintjärnarna och sedan norrut till Vålådalen.

På min karta, Z6 dec 2002, var det märkt som sommarled (förutom förbi Lintjärnarna) men det var ingen riktig led, snarare en lite stig genom skogen som bitvis var svår att följa.

Jag hittade inte avfarten från Lunndörr-Vålåstugornaleden så jag tog kompasskurs norrut väster om tjärnarna vid leden och hittade efter en bra stund vinterleden norrr om tjärnarna. Stigen hade jag nog inte sett om jag inte haft vinterledsmarkeringarna som referens.

Nåväl, sedan var stigen svagt markerad med gammal rödfärg på en del träd, stigen var svag och iblnad fick jag stanna upp då stigen upphörde och gå tillbaks för att hitta någon markering igen.

Sammanfattningsvis är sydliga delen av stigen ibland svår att följa, men är du uppmärksam håller koll på var du är och inte har bråttom så går det.'

Trevlig tur

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips