Vad tycker ni om en Nelo Inuk ?

Jag vill byta upp mig till något snabbare. Den skall kunna vara både träningsredskap och turbåt med lite lek och surf i. Vad tycker ni som prövat Nelos eller Kirtons Inuk. Är den värd sin 16000 och är den vad man vill ha ?
 
Har hört mycket positivt om den. Möjligen är sitsen/sittställningen en begränsning men för vissa passar säkert även den bra.

Lättrollad och lättmanövrerad har jag hört, samtidigt som den går att hålla relativt skapligt tempo i.

Tydligen även rätt stor skillnad i kvalitet mellan Nelo och Kirton, enl. http://www.arnstrom.org
 
Mycket trevlig

kajak tycker jag som paddlat en Kirton Inuk både som motions- och turkajak under snart tre säsonger.
Lite sparsam får man vara med packningen annars ser jag inga problem. Naturligtvis en smal 50 cm och rundbottnad kajak har ingen större initialstabilitet, vilket är kännbart mest i lugnt väder konstigt nog.
OBS på att liten sittbrunn påtagligt försvårar självräddning med flottör. Viktig aspekt om man paddlar ensam i kallt vatten.
Bara +++ i övrigt
 
Hmmm .. kankse ett lite sent inlägg för trådskaparen!??
Jag köpte en Nelo Inuk för relativt kort tid sedan och har inte så lång tids erfarenhet men har paddlat den så mycket jag har kunnat under denna tid ... i både lugna vatten och brytande havssjö.

Jag har haft andra kajaket tidigare och har fortfarande en Pideraq i min "flotta". Mina intryck av denna visserligen korta tid men tester i varierande vatten och vind är att Inuken är en kajak som jag kommer att behålla länge ... och kuna utvecklas med. Initialstabiliteten är realtivt låg men slutstabiliteten känns förvånansvärt hög. Totalt sett så känner jag mig redan tryggare i Inuken än jag har gjort i någon av mina tidigare kajaker. Gången i lite grövre sjö är lugn och förutsägbar.

Jag har hört att vissa personer har problem med sitsen medan andra finner sig tillrätta mycket väl ... jag tillhör de senare och även i ett försök till objektiv utvärdering så är det utan tvekan den skönaste sists jag har haft hittills (hade nog inte köpt den annars så det är givetvis värt att prova).
Den lilla sittbrunnsöppningen kan upplevas som svår att komma i efter flottörsräddning ... men fördäck är så mycket höge än akterdäck att jag inte upplevde det som något större problem (har testat ... men antar att det också beror på hur stor man är). Den första tiden upplevde jag att den lilla sittbrunnen var ok att ta sig i men lite svårare att ta sig ur ... framför allt vid strand då det gick lite sjö. En vanesak dock ... som jag så smått börjar komma till rätta med.

I jämförelse med andra kajaker jag ägt eller paddlat är den mycket lättpaddlad och det går lätt att hålla en hög marschfart ... eller att hålla en hög fart under ett motionspass.
Kiron ska enligt utsago ha en högre kvalitet men jag är trots det imponerad av Nelos kvalitet ... minst lika eller högre än andra kajaker jag ägt (av god kvalitet). Min är byggd i kolfiber och jag vet inte om det påverkar kvalitetsfrågan!?

Sammanfattningsvis är jag mer än nöjd med min relativt nya men relativt välprovade Inuk. Det är nog viktigt att du kollar hur du sitter i den och hur du upplever stabiliteten (det trots är något som till stor del sitter i huvudet på användaren ... bildligt talat)eller hur du trivs med sittbrunnen. Jag har fått ändra min sittställning mot tidigare ... Inuken är direkt obekväm om du vill sitta med lårkontakt mot sidorna men underbar om du paddlar med knäna närmare ihop och lite högre (eller hur man nu ska förklara det).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.