Vad käkar ni på fjället?

Jag har varit anställd i Försvaret i allt för många år och käkat frystorkat för flera livstider framöver. Jag tänkte ta mig på fjället med några vänner och undrade vad som går hem? Pannkaka har jag hört är en hit att steka.
Blir det tungt sett per dygn kontra frystorkat eller är det kanske värt det?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det här var kanske lite utöver det vanliga - men gott var det.
Att torka själv blir överlägset, åtminstone på längre vandringar.
På kortare turer kan man väl ta det som finns i kylskåp/skafferi?
Pannkaka har jag bara provat en gång... och det blev just pannkaka.
Bra tips är annars att blanda olika goda saker (t ex rökta korvar, rökt lax) i vanligt pulvermos som du kryddat lite extra med dill, svartpeppar, citronskal, riven parmesan eller pecorino. Kanske en lite klick smör?
Detta kan varieras i det oändliga.
Lycka till.

HåkanF

Torka själv är för mig oslagbart.

Tycker tex couscous med lite torkade grönsaker väldigt bra och det är vikteffektivt både vad gäller matens vikt och hur litet bränsle som går åt.

Det mesta jag lagar nu för tiden är recept jag snott av Joannas gamla artiklar här på utsidan och sedan anpassat och vidareutvecklat mot mina egna preferenser.

Andra, OK alternativ är såklart tortellini med bara lite olja och peppar, pasta pesto etc. Men koka pasta drar mycket bränsle jämfört med couscous eller annat som inte behöver koka länge.

På helg vandringar och kajakturer gör jag alltid pannkakor. Kungsörnen mix som man blandar med vatten. Men glöm absolut inte stekfettet(!)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips