vad har ni i säcken? - dags för säck köp!

Hej!
Jag är just på väg att köpa en minde funktionssäck (10-20l) för löpning/cykling/klättring etc. Detta är svårt. Jag tycker alltid man efter ett till synes lyckat köp kommer på i efterhand att, förbenat! där skulle man haft en ficka till eller där skulle man haft plats för verktyget/sockret/baren/gelen/first aid kitet. så för att förebygga dessa efterköpsproblem tänkte jag starta en trevlig diskussion om: *drumroll*

"VAD HAR NI I SÄCKEN?"

Bra va. På så sätt kan andra ta lärdom av vad man ska tänka på vi detta inköp. Okey. Jag börjar. Beroende på aktivitet naturligtvis så ser det lite annorlunda ut (och allt får ju inte plats samtidigt naturligtvis), men lite grovt:

.vattenpåse/vattenflarra
.bars/gels/russin/
.verktyg (cykling etc)
.vindjacka + ev brallor
.ipod
.extra sockar vid blöt terräng
.plånka
.telefon (oftast undviker jag detta)
.andra saker som jag inte glömt hemma
.pannlampa (vid nattliga äventyr)

var god, fyll på!

Håller med om innehållet sådär lite översiktligt, det är ju i högsta grad personligt och beror på vart man ska och hur länge man är ute. Mer ätbara saker kanske jag skulle ha om jag är ute en dag. Till din lista,
.fika/mat,
.termos,
alltså.

Men angående smarta säckar med gott om detaljer och smarta fack, ändå relativt låga vikter: kolla på Osprey Talon 11, eller Talon 22! Ganska rejäla fickor på avbärarbältet där det du vill ha till hands snabbt får plats, kamera/telefon/cerat/godisbit eller vad det nu kan vara. Liten resårficka på ena bärremmen i brösthöjd också, kanske för telefon/kamera.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips