Utsliten skaljacka?

Min älskade trotjänare verkar ha nått ålderdomen. Inköpte för 5 år sedan en Norröna Lofoten skaljacka som jag använt flitigt sedan dess. Jackan är trots detta i rätt bra skick. Insåg dock, nyss hemkommen från en regnig semester, att det har börjat uppstå bubblor baktill på huvan. Membranet har så att säga släppt från yttertyget.

Är detta något jag själv kan laga?

Kan jag reparera det hos något proffs (lämnade in jackan för 3 år sedan då jag cyklat omkull, söker således inte efter skräddarkontakt, det har jag) och är det i så fall värt det?

eller...? och nu till huvudfrågan.

Är det helt enkelt så att jackan har uppnått ålderns höst och att jag bara, likt med en gammal Honda Civic, kommer att åka på allt dyrare och kostsammare reparationer?

Har egentligen inte lust eller råd att punga ut för en ny då jag trivs så himla bra med den. Tips under 1500-2000 kr mottages i och för sig tacksamt. Inser dock att kombinationen lågt pris och samma funktioner/prestanda är orealistiskt orealistisk.

Delaminering

Bubblor mellan membran och yttertyg låter som ett klassiskt exempel på delaminering som oftast är ett garantiärende.

Frågan är då vilken garanti tid som tillverkaren har på just din jacka.
Norrönas garantipolicy finns här, eventuellt kan det vara bra att höra direkt med Gore också.

Har membranet väl börjat delaminera är det vanligt att det snart delaminerar på fler ställen, så att laga jackan på egenhand kan bli omständigt i längden.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
utsliten...

5 års flitig användning är nog nära livstiden för en jacka. Tro inte de accepterar det som reklamation. Även om den är dyr så är den inte outslitlig. Jag har en gammal peak-jacka med GT (>5 år) som jag kostat på att byta blixtlås i men 5 års flitig användning hade jag nog betraktat som utsliten och köpt en ny. Den går numera som vardagsjacka då den inte är så tät längre som den var ny men tät nog att klara en rejäl skur i stan med tack över huvudet inom räckhåll.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips