Utrustning från USA

Hej, jag är i USA just nu. Om jag inte har helt fel så är vissa saker rätt mycket billigare här.
Vilken utrustning för utomhusaktiviteter och friluftsliv är allmänt känt att vara billigare här? Något man ska passa på att köpa?
Och är det någon som har koll på bästa och största butikerna? :p
 
Alldeles rätt. I princip allt är billigare i USA.
Vilka butiker som är störst och bäst beror på var du är och vad du ska ha.
R.E.I finns på många ställen. Men generellt upplevde jag att de mindre (klätter)butikerna höll ungefär samma priser som dom större. Och att det gick att pruta i de mindre butikerna.
 
Edit: Hahaha, pucktvåa med en minut! Samma svar

Allt är billigare är svaret!

Bästa och största butikerna är REI, och finns i stort sett i alla delstater.

Hörde nått rykte om att man egentligen inte får ta hem saker med kött i, som frystorkat. Vet inte vad reglerna säger dock, jag har tagit hem frystorkat massor av gånger utan att veta om det.
 
Som de andra skrivit. Allt är billigare. Ju dyrare vara, ju mer sparar du. Är syftet med att köpa med dig något från "over there" att spara en slant, så hoppa över småkrafset (om du inte ska köpa mycket) och slå istället till på de lite dyrare sakerna som du ev. är på jakt efter. Typ tält, sovsäck osv.
 
Håller med de övriga men ofta är "deras egna märken" förhållandevis billigare. Försök kolla lite extra på marmot, the north face etc.
 
Som de andra skrivit. Allt är billigare. Ju dyrare vara, ju mer sparar du. Är syftet med att köpa med dig något från "over there" att spara en slant, så hoppa över småkrafset (om du inte ska köpa mycket) och slå istället till på de lite dyrare sakerna som du ev. är på jakt efter. Typ tält, sovsäck osv.

Man spar ca 3000kr på ett av de större Hillberg tälten.
 
Nästan allt är billigare i USA, och mest tjänar du på de dyrare prylarna som tält, dunsäck, liggunderlag, kläder etc. Som andra skrivit har REI ett stort utbud och utmärkt service, glöm dock inte att amerikansk sales tax läggs på i kassan (utom i Oregon, Montana och Delaware som är skattefria).
Ett annat tips att komma ifrån amerikansk sales tax är att välja en internet butik (som inte har fysiska butiker i den delstat du skall skeppa till) och få det skickat till en adress i USA där du kan plocka upp det (de flesta tillämpar free ground shipping inom USA). Måste dock vara utanför den delstat som internetbutiken finns i. Bra internet butiker är:
http://www.moontrail.com/home.php
http://www.backcountrygear.com/
 
Får hålla med om moontrail.com, beställt flera gånger från dem och allt har funkat kanon. Har även haft reklamationsärenden för 2 synmat 7 som var fabriksfel. Det sköttes exemplariskt, behövde bara skicka in bilder.
 
Jag är i Californien, Sacramento. Är här på träningsläger men vissa helger när jag vilar så blir det lite kortare utflykter. Tack för alla tips, hittade en REI butik i närheten så nu ryker pengarna haha :p
 
Jag är i canada och har med en amerikansk vän (med visakort) köpt en fjällräven eco-trail women jacka som är påväg från usa (fjällrävens usa-sida). Trots fraktkostnader tjänar jag ca 1300kr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.