Utbyteskolvar i plast till studsare

Hej,

Undrar om någon här har erfarenhet av utbyteskolvar i syntetmaterial. Jag funderar på att konvertera en Remington 700ADL Synthetic Youth till att ha löstagbart magasin och Remington avråder från sågande i kolven.

Just nu sneglar jag på varianter från

Houge (getgrip.com)
High Tech Specialities (basnersrifle.com)
H-S Precision
McMillan
Bell and Carlsson

Framförallt är High Tech Specialities kolv lockande eftersom den är mkt lätt (500-600 gram).

Jag undrar om det finns någon här med erfarenhet av något av dessa märken eller syntetkolvar i allmänhet? Det skulle vara kul att höra i så fall.

Mvh
Harald Westman
 
H-S och McMillan är bra, de andra är svampiga fladderbitar. En billig plastkolv är ren dynga och vissa av dem ändrar träffläget med varierande luftfuktighet, precis som de 'inte' ska göra. Om precision är intressant så är en laminatkolv bäst, men också tyngst.

Vilken du än väljer så måste den bäddas ordentligt.

-- Mats
 
Tja... laminat är inte tyngre än en vanötskolv, men betydligt starkare. Det var dock inte det den här tråden handlade om utan syntetkolvar. I likhet med föregående vill jag förorda McMillan och H-S de är styva och bra. Mycket lätta syntetstockar har tendenser att bli sladdriga linjärt med viktminskningen
[Ändrat av Jeobald 2001-07-03 kl 20:24]
 
Björn, en laminatkolv i exakt samma utförande som en valnötskolv är ordentligt mycket tyngre. Träet är fullständigt impregnerat med epoxylimmet som binder laminaten samman och detta adderar vikt. Räkna med 10-20 % högre vikt på en laminatkolv.

Vad gäller plaststockarna ska vi kanske förtydliga oss: De olika modeller som finns på marknaden är tillverkade på olika sätt. De billigare, som återfinns på fabriksvapen med inte fullt så högt pris och som också representeras av eftermarknadsalternativ från ex.vis Ramline, är vanligen formpressade i mjukare plastsorter utan laminering med glasfiber, Kevlar eller dylikt. Dessa stockar hör hemma i kategorin 'mindre bra'. I de fall när denna tillverkningsmetod kombineras med vanligt 'fogskum' i håligheter så har de dessutom ofta en tendens att röra sig, d.v.s. ändra träffläget, när de används i fuktiga miljöer. De stockarna hör hemma i kategorin 'skräp'. Alla är de dock relativt billiga.

De bättre syntetstockarna är alla tillverkade i armerad plast, ofta Aramid, epoxy e.d. som armerats med glasfiber, Kevlar eller kolfiber - inte sällan i kombination. Andra har ett ramverk eller 'skelett' av metall som sedan påklätts en syntetutstyrsel. DESSA är de stockar som givit syntetstockar det ryktet de har, att vara okänsliga för väta. Exempel på kolvar tillverkade på sådant sätt är Rimrock, Hogue, McMillan, HS Precision och alla kolvar inriktade på bänkskyttemarknaden - Lee Six, Tooley, Cem Tecnologies, Shehane, Kelbly, Speedy G. m.fl. samt alla customstockar. Även dessa har någon typ av fyllning i håligheter, men inte fuktkänslig sådan. Dessa stockar finns ibland originalmonterade på dyrare fabriksvapen (15.000:- och uppåt). Priserna för de välfungerande pjäserna brukar börja på 3.000-4.000:-.

-- Mats
 
Bell Carlson

Har haft ett antal Bell & Carlson stockar i både
glasfiber och även kevlar. Har hållit mycket bra då jag haft dem inom professionell jakt under slitsamma förhållande på AK sydkust. Mycket nöjd.

Min enda kommentar är att för grövre kalibrar (>375HH) så ta rak stock och inte kevlar (lite väl stumt) och
som vanligt var noggran med kolvlängden...

mvh / Jens
 
Plast och glasfiber samt trä.....

När det gäller syntetkolvar så svallar lovorden, speciellt från de som fyller med styofoam och struntar i att bädda! Tro mig jag har prövat alla sorterna!
En hemmabyggd ihålig laminatstock har träkänsla på ytan, och styvheten hos en syntetstock samt är okänslig för fuktighetsvariationer.
Givetvis gillar inte syntetstockmarknaden konkurrans men faktum kvarsatår är det hobby så har man tid....Alternativet är ju att köpa ett ämne till en Laminatstock, klyva det och holka ut det.....
Att endast tro att färdiga lösningar är de enda som fungerar är dumt. Rätt kolvlängd och den är kortare än du först tror....Se S Ulvings artikel i Vapentidningen!
Limma och bädda väl och du har en stock som bara du har och laminat kan bli väl så lätt som syntet....

God snidning

Johan K
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...