Underställ

Jag vet att det finns otaliga trådar om underställ men jag slänger ut ett till iaf eftersom jag inte hittar det jag söker, jag står i begrepp att köpa ett underställ och undrar lite om de olika materialens för och nackdelar, det finns ju otaliga konstelationer: 100% merinoull, ullfrotté, helsyntet och blandade ull och syntet.
 
Jag tänker ge dig ett lite tråkigt svar. Prova dig fram.
Några tips ull av någon form är överlägset.
Fördelar:

Värmer även när de är fuktiga.
... men även helt ok en sommardag...
Absorberar odörer från kroppen

Några skilnader ull emellan... merino ull är finare fibrer där av kaman göra tunnare plagg...
Jag upplever att ullfrote transporterar fukten bättre.

Olika människor är olika känslga för ullen. Kan stickas. Några tycker att merinoullen är mindrastickig andra tycker tvärt om. Och jag känner ingeting.

Och syntet kan jag inget om förutom att de stinker efter några timmar...
 
Du har inte berättat vad du ska han understället till, så det är bara möjligt att ge helt generella svar:

Jag tycker att en stor nackdel med tunna, fina ullunderställ (som ju är väldigt poppis) är priset i förhållande till tålighet. Det är inte skoj att slita ut en 700-kronorslångkalsong på ett par säsonger. Där är ullfrotté klart bättre eftersom det är tjockare och frotté.

Sen är det också så att de tunna fina ullunderställen är så jäkla sköna att man vill ha dem varje dag, vilket såklart också gör att de utsätts för mer slitage än äckliga "superunderställ". ;)
Hade jag råd skulle jag endast ha kalsonger i merinoull.
 
Att prova mig fram är lite utanför min budget, kan bli dyrt, tänkte att jag skulle pricka rätt direkt om jag är tillräckligt påläst :)
Kraven är inte jättehöga, det ska för mig vara ett vardagsplagg vintertid, cyklar rätt många mil i veckan året om i alla väder till och från jobbet och lite annat, har småbarn så en hel del uteaktiviteter blir det, även en och annan skogsvandring kan det bli på årets kallare perioder, tycker heller inte att det ska kosta en förmögenhet. Jag har tidigare bara haft syntet men har insett att jag inte tycker om det alls
 
ett vardagsplagg vintertid, cyklar rätt många mil i veckan året om i alla väder till och från jobbet och lite annat, har småbarn så en hel del uteaktiviteter blir det, även en och annan skogsvandring kan det bli på årets kallare perioder, tycker heller inte att det ska kosta en förmögenhet.

Låter definitivt som syntet är det du skall köra på.....

Jag har tidigare bara haft syntet men har insett att jag inte tycker om det alls

... nehe? jaha. Men då får du köpa den betydligt dyrare ull. Om det är känsla vi pratar om som absolut viktigaste krav får du gå ner i affären och klämma på det lite och se vad som tycker känns bäst. Woolpower är väl det som brukar framhållas som bäst av ullförespråkarna, de där som tycker det är känsligt att lukta lite illa när man är ute i skogen.
 
Om du skal ha et godt undertøy for alle typer aktivitet, skal du kikke på dette http://www.brynje.no/public/upload/files/z_pr_materiell_15_Super_Thermo_brosjyre_norsk.pdf Det spesielle med Brynje er at det isolerer selv om det er vått, og det transporterer svette fantastisk godt til plaggene over.

Jeg og kona har helt gått over til Brynje Super Thermo. På vinteren har jeg stort sett bare en softshell jakke over, hvis det ikke blåser ekstra mye. Da tar jeg et tynt ullplagg i tillegg, og kanskje en hardshell over dette. Da er du utrustet for storm på vinterfjellet. Sommerstid bruker jeg også bare softshell over. Blir det for varmt går jeg bare i Brynjen. Det er utrolig hvor varm den er. At den er luftig og lett tror jeg nok du skjønner.

Før brukte vi alltid ull innerst. NB det er bedre med to tynne plagg enn ett tykt. Det gir bedre isolasjon, samt større frihet til å bytte til noe tørt på seg når man stopper. Jeg begynte å teste Brynje etter at jeg hadde lest rapporten til et par som gikk Norge På Langs på ski. De brukte Brynje Super Thermo ca 85% av tiden som eneste undertøy.
 
Om du är sugen på att köpa ull, och tänker använda det till vardags kan det vara värt att titta på lite billigare varianter.
Som andra har skrivit slits ull fort. Även om icebreaker och smartwool är underbart sköna så är de också dubbelt så dyra som andra alternativ. Ullmax är ett betydligt billigare alternativ, som dock inte är riktigt lika klifritt och tunnt. Det finns fler billiga varianter, det är bara att söka.

/OJ
 
Dressman använder jag (förutom några Icebreaker köpta på rea).

Även ett par McKinley har jag, inte snygga (halvt genomskinliga i offwhite) men som slit och släng fungerar de.

Köper man dessa på vårrea blir det 150-200 för ett ställ.
 
Jag köpte ett ganska billigt merinoställ på på Stadium förra året, kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det funkar då helt ok. För övrigt rekommenderar jag altid ull!
Pär Fårkramare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.