Underställ i ylle eller delar där av

JAg har haft underställ av merino-ull som jag är väldigt nöjd med. Nu är det dags att köpa nytt.

Det finns en hel del blandningar av ull och andra material. Det jag har uppskattat med merinoullen är dess förmåga att hålla sig fräsh.

Vad har ni för erfarenheter av ull blandat med diverse konstfibrer, när det gäller lukt, värme, osv.
 
Jag har god erfarenhet av arcteryx "rho" (tror jag det heter)

detta ær marino ull. i tilleg nær det ær riktigt kallt så slænger jag på meg deras flecce och toppar det hele med skal byxa. på øverkroppen har jag flecce från lowe alpine och skal jakka från helly hansen.

har valgt arteryx pga att en vænn testade det och var kanon nøjd. i tilleg ær dær dragkjedja i "rumpan" som underlætter toa besøk.

kan rekomenderas.

robert
 
Har länge kört med Ullfrotte (Woolpower) och varit väldigt nöjd. Har precis skaffat nytt underställ fast ej i ylle utan polyester (fleece) med inlägg av silvertrådar (fabr. Houndini). Mina tankar:

Ylle är jättebra, men torkar långsamt. Perfekt om man kommer in i stuga eller liknande över natt då de torkar helt och hållet. Håller sig luktfritt länge.

Polyester med silverinlägg torkar väldigt fort och jag tänkte ha dem om man är ute i tält/tarp eller motsv flera dagar, då det är viktigt att det torkar fort. Silvertådarna ska hjälpa till att ta bort odören som annars kan bli ett problem efter någon/några dagar.

Har inte hunnit prova det än dock, men andra kanske har och kan ge sina kommentarer.
 
Merinoull har en del egenskaper som gör dem väldigt lämpade som underställ/baslager. De transporterar fukt bättre än syntet eftersom de absorberar fukt i sina fibrer, vilket syntet inte gör. Syntet kan alltså bara transportera fukt utanför fibrerna.

Till skillnad från bomull som också absorberar fukt i fibrerna behåller dock ullen sin struktur, vilket gör att det fortfarande finns isolerande luft i vått ylle. En Miss Wet T-shirt- tävling i merinotröjor skulle inte alls dra lika många åskådare som de med bomull.

Ju finare fibrer desto bättre fuktransport och desto mer luft i materialet när det är blött. Detta gör Merino bättre än andra yllematerial, eftersom Merinon innehåller mycket tunna fibrer. Detta minskar också de problem som en del människor har med att ylle kliar.

Det faktum att merino absorberar fukt gör också att de känns mindre fuktiga och kladdiga än syntetställ vid motsvarande fuktbelastning/ansträngning. Dessutom verkar det finnas en kemisk reaktion när yllet släpper fukten som avger viss värme.

Att ulltröjor inte luktar illa trots en veckas hård fysisk ansträngning hos innehavaren är också bland annat kopplat till ovanstående. Genom att fukten absorberas så finns det mindre fritt vatten tillgängligt i plagget som mikroberna kan växa i.

Nackdelen med att ylle absorberar fukt är att det torkar långsammare än syntet, men trots detta känner man sig alltså torrare närmast huden.

Jag har använt både syntet och ull under många år. Ullfrotté när det är lite kyligare och tunna syntettröjor och skjortor (vanliga kortärmade, utan "superställsegenskaper")för rena sommarture. Men i takt med att Merinomaterialen blir allt tunnare så kommer jag att växla till detta för alla årstider.

Jörgen
 
Nja

Håller inte helt med dig Jörgen i nedanstående lovsång till merinoull. IMHO så känns merinoundertröjor lite fuktigare när man svettas än polypropylen eller polyester. Men jag är liksom du förtjust i merino av de andra skälen du anger nedan. Sätter bara ett frågetecken för slitstyrkan samt för att de flesta tröjor i merino är tråkigt grå eller svarta i herrmodeller. Köpte därför nyligen en damtröja från Lundhags i rött med grå ärmar. Storlek 42 för damer verkar motsvara 52 - 54 för herrar.

Thure

NUI; sa:
Merinoull har en del egenskaper som gör dem väldigt lämpade som underställ/baslager. De transporterar fukt bättre än syntet eftersom de absorberar fukt i sina fibrer, vilket syntet inte gör. Syntet kan alltså bara transportera fukt utanför fibrerna.

Till skillnad från bomull som också absorberar fukt i fibrerna behåller dock ullen sin struktur, vilket gör att det fortfarande finns isolerande luft i vått ylle. En Miss Wet T-shirt- tävling i merinotröjor skulle inte alls dra lika många åskådare som de med bomull.

Ju finare fibrer desto bättre fuktransport och desto mer luft i materialet när det är blött. Detta gör Merino bättre än andra yllematerial, eftersom Merinon innehåller mycket tunna fibrer. Detta minskar också de problem som en del människor har med att ylle kliar.

Det faktum att merino absorberar fukt gör också att de känns mindre fuktiga och kladdiga än syntetställ vid motsvarande fuktbelastning/ansträngning. Dessutom verkar det finnas en kemisk reaktion när yllet släpper fukten som avger viss värme.

Att ulltröjor inte luktar illa trots en veckas hård fysisk ansträngning hos innehavaren är också bland annat kopplat till ovanstående. Genom att fukten absorberas så finns det mindre fritt vatten tillgängligt i plagget som mikroberna kan växa i.

Nackdelen med att ylle absorberar fukt är att det torkar långsammare än syntet, men trots detta känner man sig alltså torrare närmast huden.

Jag har använt både syntet och ull under många år. Ullfrotté när det är lite kyligare och tunna syntettröjor och skjortor (vanliga kortärmade, utan "superställsegenskaper")för rena sommarture. Men i takt med att Merinomaterialen blir allt tunnare så kommer jag att växla till detta för alla årstider.

Jörgen
 
Re: Nja

thureb; sa:
Håller inte helt med dig Jörgen i nedanstående lovsång till merinoull. IMHO så känns merinoundertröjor lite fuktigare när man svettas än polypropylen eller polyester. Men jag är liksom du förtjust i merino av de andra skälen du anger nedan. Sätter bara ett frågetecken för slitstyrkan samt för att de flesta tröjor i merino är tråkigt grå eller svarta i herrmodeller. Köpte därför nyligen en damtröja från Lundhags i rött med grå ärmar. Storlek 42 för damer verkar motsvara 52 - 54 för herrar.

Thure

Olika personer kan så klart uppleva samma sak på olika sätt.

Ett positivt exempel på ullens förmåga att kännas torr fick jag längs Lainio älv i höstas. Hade en Smartwool Microweight under vindblusen. Min hemsydda rygga med liggunderlag som uppstyvare längs ryggen ligger kloss mot ryggen och ventilerar noll. Normalt, med syntetskjorta, så är jag ganska fuktig på ryggen vid raster, men torkar snabbt. Ingen sådan känsla med ulltröjan.

Jag har ju inte gjort något jämförande test med en polypro eller polyestertröja, men eftersom de inte absorberar och fukten inte har någonstans att ta vägen så är det svårt att tro att man inte upplever sig som blöt på ryggen i detta läge. Ullen å andra sidan absorberade alltså fukten utan att kännas fuktig.

Jörgen
 
Glömde att skriva tidigare, men jag har läst någonstans att man bör ha minst 70-80% ylle i plaggen för att inte få luktproblemen som syntet ger. Vet inte om detta stämmer, men någon här kanske har testat?

Jörgen
 
NUI; sa:
Glömde att skriva tidigare, men jag har läst någonstans att man bör ha minst 70-80% ylle i plaggen för att inte få luktproblemen som syntet ger. Vet inte om detta stämmer, men någon här kanske har testat?

Jörgen
Detta stämmer inte med min erfarenhet. Jag har flera ullfrottéplagg och smartwool-sockar med mindre än 60 % ullinnehåll. Även dessa är snudd på obegripligt odörfria.
 
lapetter; sa:
tigertamjaren; sa:
Det bästa vore kanske ett brynjeunderställ i merinoull, om nu ett sådant skulle kunna uppbådas. Brynje är tveklöst det "torraste" underställ jag har använt.

Det finns. Aclima Ultranet.
Aclima ultranet är ett riktigt bra underställ enligt min mening. Vid riktigt svettiga aktiviteter som löpning föredrar jag meraklon-brynja, men vid mindre högintensiva aktiviteter/kallare väderlek (så svettningen är mindre omfattande) då är ultranet mitt klara förstahandsval.
 
Re: Nja

thureb; sa:
Sätter bara ett frågetecken för slitstyrkan samt för att de flesta tröjor i merino är tråkigt grå eller svarta i herrmodeller.
Vad gäller klädesplagg i tunnare merinoull har jag bara erfarenhet av Smartwools microweight-plagg, men dessa har extremt dålig slitstyrka. Under sommarens fjällvandring skulle jag efter en varm och svettig vandringsdag tvätta av mig vid närmsta jokk. När jag tog tag i nacken för att dra av mig t-shirten gled tummen rakt igenom tyget och lämnade ett stort hål. Jag blev väldigt förvånad då jag knappt ens hunnit börja dra i tröjan för att få av mig den förrän hålet uppstod. Har aldrig varit med om något liknande med något annat plagg.

I övrigt var tröjan bra, odörfri och mycket bekväm. Då tyget är så tunt torkar den också extremt fort (för att vara ull).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.