Umeå och i närheten

Hej!
Jag kommer spendera min sommar som praktikant i Umeå och tänkte passa på att ta mig ut i den fina Västerbottensnaturen.

Är det någon som har tips på kortare vandringar dit man kan ta sig utan bil. Kanske kan man starta från centrum. Jag hörde om Tavelsjöleden, har någon testat den? En eller två nätter är den ledighet jag har möjlighet till.

Tack så mycket och glad sommar!
/Anna
 
Isälvsleden

Isälvsleden är en vandringsled som sträcker sig mellan Vindeln och Åmsele i Västerbottens inland. Den går genom väldigt fin natur, med massor av spår från istiden.

Kräver iofs ett par dagar til,l 3-4 dagar kanske?
 
Tavelsjöleden är väldigt fin 2-dagarstur! Kruxet är att ta sig ut till Långforsen (tror jag den hette) där leden börjar (Eller slutar, om man går andra hållet). Snäll kompis med bil är bästa sättet. Annars en fin och omväxlande led med mkt tjusig natur nära Umeå.

Annat friluftsigt man kan göra i närheten är att paddla på Öre älv. Man tar bussen till Bjurholm och där kan man hyra kanot som man paddlar några kilometer ned längs älven till Agnäs, lämnar kanoten och tar antingen sig hem därifrån eller så går man tillbaka upp längs älven, övernattar i en av stugorna och går till Bjurholm dagen efter. Kanot hyr man på plats.

Turistbyrån som ligger nere på stan (Renmarkstorget) har bra broschyrer m telefonnummer o liknande. kolla även www.visitumea.se.

Grössjön slår jag också ett slag för - jättefint dagsutflykt!

Hoppas du trivs i fina Umeå!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.