Helgtur i närheten av Norrköping

Hej

Tjejen och jag gjorde Keb samt lite fjällvandring i somras och fick blodad tand.

Vi är sugna på en helgtur i närheten av Norrköping. Vi har bil så en bit kan vi åka.

Om det är någon som har ett bra förslag på antingen
1. Fre eftermiddag till Sön lunch
eller
2. Lör förmiddag till söndag lunch

Gissar att det är Östgötaleden eller Sörmlandsleden som är det som gäller.

Tanken är att tälta och det skulle vara skönt om det fanns vindskydd och eldplats påvägen där vi kan övernatta.

Dessutom vore det skönt om start och mål var på samma ställe.

Vi har tidigare gått Kvillingeleden samt vid Marmorbruket men då bara eftermiddagsturer.

Vi är inte supervana så gärna inte allt för långa etapper.

Tacksam för alla förslag.
 
Trakterna kring Glotternsjöarna är ju trivsamma. Norr om norrköping är då destinationen, Åbyhållet.
Där finns lite beroende på hur man lägger sin rutt tillgång till bra vindskydd och om så önskas vedeldad bastu som bokas gratis via kommunen.
 
Det finns många fina helgturer runt Åby och Kolmården.

Jag har vandrat med Åby som slutdestination från från flera olika håll med 1-2 övernattningar, senast var Strömsfors-Mela-Åby.

Östgötaleden går kors och tvärs i området och det är enkelt att ta använda sig av buss så att man slipper vandra i en cirkel.
 
Tips på vandringsturer norr om Norrköping

Besök gärna min hemsida för att få tips på vandringsturer på östgötaleden norr om Norrköping.
www.vandringsleder.n.nu

Ett förslag är att ni vandrar ågelsjön runt och fortsätter sedan i riktning mot övre och nedre glottern.

Ett annat förslag är att ni börjar vandra vid Kolmårdens vildmarkshotell och vandrar längs med bråviken mot Södermanland, vid Gerhardsberg viker ni norröver på Sörmlandsleden. Ni vandrar sedan över fjällmossen, där det vid den västra delen finns en mindre slinga ni kan vandra. Vid Lövsjöns södra strand finns det en badplats.

Läs mer om distanser och bussananslutningar på hemsidan.

Ni kan även besöka www.visitostergotland.se/sv/ostgotaleden och www.sormlandsleden.se
 
Tack för alla förslag. Hoppas komma ut med sambon snart innan det blir för kallt.

Övre och nedre Glottern har jag vandrat och cyklat och det var kanonfint.
 
Både och.

Ingen övernattningstur men flera turer via Appen Naturkartan Norrköping.

Ska försöka få till en övernattningstur såfort det blir lite varmare.

Var flera gånger i trakterna kring Mela och Glottern vilket vi tyckte var väldigt trevligt. Även Marmotbruket (tror jag det hette) var trevligt.

Ska göra Fjällräven Classic i år så träning behövs!
 
Aha, jag är nämligen i precis samma sits som du, med min sambo :) också i Norrköping.

Men jag laddade ner naturkartan. Hittar bara vandringsleder som är mellan 3-4 km långa. Tex så ser jag inte ens östgötaleden. Gör jag något fel?
Helst vill jag ha några som är ca 15-20 km långa.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Du ser helt rätt.

Tror det finns några längre.

Kvillingeleden var längre - vi fick ihop 8,x km när vi gick den i våras.

Men östgötaleden finns ej med. Dock går man på den ibland t.ex. vid nedre Glottern.

Jag håller helt med dig en 15-20 km led med start och mål på samma ställe som är lätt att följa - vore optimalt. Då kan man gå 10 km sen tälta sen gå 10 km till - perfekt med sambo :)

Det som är synd med östgötaleden är bristen på att se en karta - speciellt i mobilen.

När vi var på Keb använde vi Calzo´s app och karta - funkade superbra trots avsaknad av mobiltäckning.
 
Vill du ha tips så har du fridhemsrundan, och ravinleden, dom är 19 / 15 km långa. Gick fridhemsrundan i lördags, tog ca 8 timmar med lite stopp för grill o kaffe.
Sök på “östgötaleden Norrköping" på Google så får du upp en karta.

Synd att det är så dåligt med leder i krokarna!


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Östgötaleden

Mitt tips!

Har gått genom Kolmården, fantastisk helgtur. Börja gå Östgötaleden från Graversfors vägkors(omöjlig att missa) och gå ända vägen till Marielund. 5 mil, perfekt helgtur. Du får dels vandra i kolmårdens gammelskog, genom utkiksberg och insjökust.

Kan tillägga att man smiter in på Sörmlandsleden innan Stavsjö. Enkelt att hitta. fint och lagom!

Mvh,
Muntz
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.