Roslagsleden i närheten av Väddö?

Hej alla,

onsdag den 4 till fredag den 6 september ska jag till Väddö och då tänkte jag passa på att vandra. Jag har kollat och ser att Roslagsleden går förbi i närheten. Är det någon som har tips på etapper, eventuellt rundslingor med utgångspunkt Väddö? Gärna med en eller två övernattningar.

/Andreas
 
Hej. Jag har för mig att paret Traneving har traskat Roslagsleden på Väddö. Vad jag kan minnas var de inte så imponerade av sträckan där. Kika på deras sida, där finns många andra tips om turer med - Traneving.se
 
Hej Andreas

Måste tyvärr säga att det var den tråkigaste led jag någonsin har provat. Vi gick från Grisslehamn söderut.

Leden, eller vägen, går i stort sett bara på vanliga grusvägar i skogen blandat med asfaltsvägar.

Det enda fina var när man gick från leden ner till vattnet för att fika.

Vi hade tänkt vara ute flera nätter, men ruttnade efter en natt och tog bussen till Norrtälje,

Den är ljusår ifrån så trevlig som de flesta delar av Sörmlandsleden är.
 
Hej Andreas

Måste tyvärr säga att det var den tråkigaste led jag någonsin har provat. Vi gick från Grisslehamn söderut.

Leden, eller vägen, går i stort sett bara på vanliga grusvägar i skogen blandat med asfaltsvägar.

Det enda fina var när man gick från leden ner till vattnet för att fika.

Vi hade tänkt vara ute flera nätter, men ruttnade efter en natt och tog bussen till Norrtälje,

Den är ljusår ifrån så trevlig som de flesta delar av Sörmlandsleden är.

Tack för tipset, vi ska tänka på var det blir, kankse bara en tur ut i skogen och campa där över natten, eller bussen ned till Norrtälje och gå tillbaka mot Väddö...

/Andreas
 
Instämmer verkligen att Roslagsleden är riktigt tråkig från Riala och fortsatt norrut.

Enligt mig är de bästa sträckningarna från Domarudden upp till just Riala.
 
Förmodligen

så avses sträckan Domarudden -Wira bruk - Penningby. Hela skogsområdet bort mot Brottby är fint att vandra i respektive åka skridskor på ett stort antal småsjöar.

Thure
 
Senast ändrad:
Men Riala finns ju inte med i listan över etapper?

/Andreas

så avses sträckan Domarudden -Wira bruk - Penningby. Hela skogsområdet bort mot Brottby är fint att vandra i respektive åka skridskor på ett stort antal småsjöar.

Thure

Helt riktigt menar jag området Thure skriver om. Från Åkersberga Centrum kan man åka buss 620 till hållplatsen "Bodal", som ligger strax söder om Penningby. Denna hållplats är utmärkt på roslagsledskartan. Jag brukar gå denna sträcka och ansluta till den blå leden vid Domarudden, och enligt mig blir det inte bättre än så norr om Stockholm. Roslagsleden mellan Brottby och Domarudden är mest grusvägar och löparspår, därför väljer jag Blå Leden istället.

Jag bifogar två bilder ifrån min tur på leden i Augusti, den första är från området strax norr om Wira bruk, och den andra är från Löttingekullen i Täby
 

Bilagor

  • SANY1156.jpg
    SANY1156.jpg
    106 KB · Visningar: 729
  • SANY1195.jpg
    SANY1195.jpg
    83.8 KB · Visningar: 650
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estan Vattenställen, Roslagsleden etapp 10 och 11 (Gåsvik-Sandviken-Grisslehamn) Vandringsleder 2
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
HanSolo Roslagsleden med barn Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
igs Roslagsleden Vandringsleder 7
Fiasolen Eldplats roslagsleden Vandringsleder 6
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
Grönblad Vandringskamrat på Roslagsleden Vandringsleder 0
Still Alive Roslagsleden Vandringsleder 9
krikonlund En snutt av Roslagsleden. Vandringsleder 3
GuteS Erfarenheter Roslagsleden Norrtälje-Grisslehamn Vandringsleder 19
General86 Någon som vill vandra Roslagsleden nu i oktober 09 ? Vandringsleder 4
andy-l roslagsleden - etappuppdelning på nya sträckan? Vandringsleder 4
JosefinN Rida på roslagsleden??? Vandringsleder 1
Lamo Bästa sträcka på Roslagsleden? Vandringsleder 2
svindel Roslagsleden sträckan Lövhagen - lilla Harsjön Vandringsleder 4
Nyman roslagsleden Vandringsleder 1
gun71toy "Roslagsmaran" 12.4 mil på Roslagsleden Vandringsleder 3
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Jimson Övernattning i närheten av Norrköping? Vandringsleder 4
Christian1 Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg Vandringsleder 11
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3
Micro553 Helgtur i närheten av Norrköping Vandringsleder 10
Still Alive Logi i närheten av Tyresta? Vandringsleder 3
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
turelli Umeå och i närheten Vandringsleder 5
johste Vindskydd i närheten av GBG Vandringsleder 1
kristina1986 lämplig minitur i närheten av Gbg? Vandringsleder 5
grodanbolle Vandring i närheten av stockholm? Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.