UL utrustning?

Slirbromsen

crazy; sa:
Den utrustning som jag använde var av budjet kvalite så slirbromsen fungerade knappt trots att man hade på en stridig 6 hg öring.

Ibland kan ju en rulle med ej fungerande slirbroms bli användbar, om man skruvar åt bromsen och slår av backspärren. Fisken drillas sedan genom att man helt enkelt vevar bakåt.

Själv tycker jag att det ger mer kontroll att drilla på detta sättet. Och man slipper lintvinning till stor del.
Dock kan det vara möjligt att det fungerar dåligt på en riktigt liten rullle med låg utväxling. Jag har ingen erfarenhet av att använda metoden på ul-utrustning.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips