UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt?

Hej!

Vill köpa ett UL-spö som kan kasta iväg små spinnare på 2-3gram :) jag vill att det går att bära den i ryggsäcken, så den bör inte vara längre än 50cm ihoppackad.

Vad har jag för alternativ?
 
Till mitt fjäll fiske har jag ett Fenwick Ironfeather III 2-12 gr som är 8 fot och 4 delad. Har använd det med 4gr. drag utan problem.
 


Jag har varianten som kastar 8-22 gram utav det spöt. Har inget att klaga på där. Tycker den varianten kastar fint ner till 4 gram så dom klenare bör klara dina lätta spinnare fint. Man får med en plastkåpa som skyddar ringarna bra.


Fladen Warbird Travel 2-12 gram är ett annat kompakt spö jag har. Det är styvare och kastar inte lika fint med dom lättaste betena.



Det där spöt tror jag kastar så lätta beten ganska bra. Fördelen där är att man får ordentlig längd på bakhandtaget trots ganska bra transportlängd.
 
Jag har vandrat en hel del och oftast 7-10 dagar i stug och proviant-befriat område i nordligaste Sverige så vikten på packningen har varit A och O. Så intresset för foto och fiske har resulterat i en minimal utrustning. En Ricoh GR och ett teleskop-spö Shimano STC 180L med en liten 500FJ. En liten varning bara, se till att spö-rulle är helt inne i fodralet innan dragkedjan stängs. Råkar lilla spötoppen sticka ut klipper den grova kedjan av den på direkten.
Shimano-Exage.2.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.