nytt(gammalt) spö!

Shimano!

Hej Marko!

Vet tyvärr inget om Freestone men jag har ett Super Ultegra #5 själv som jag är supernöjd med. Jag tror inte SU finns/fanns som ordinarie produkt utan det kom in en provserie via Normark/BIOS. Jag har köpt mitt på Länna Jakt och Fiske i Haninge. Jag tror han har något kvar där oxå. Priset på spöt skulle ligga på 2500-3000 kr enligt EdgeFlyfishing som är bra på Shimanogrejer.
Jag tror han skall ha 950 spänn för de spön han har kvar. Det är mycket välgjort och känns oerhört gediget. Min #5 är ganska styv och jag fiskar det helt med en WF6:a men jag tror det skulle klara en 7:a och till och med en 8:a i värsta fall. Spöt är väl inget finlirar spö med korthållsfiske som sin specialité men det skjuter å andra sidan ordentligt bra. Dessutom går det att hålla en tight linbåge med spöt.
Det var som sagt inget om Freestone men väl om ett annat Shimano spö.

Mvh Niclas
 
hmmm tror....

att freestone spöt är lite snällare tänkte dock ha det först och främst för fiske på p&t vatten så jag behöver en riktig kast kanon.
hoppas bara inte att det krävs en wf8-9 för att det ska lira bra......

tack för svaret har själv ingen uppfattning om shimano så all fakta e bra fakta
 
Nej då!

Nej inte är det så farligt!
Jag tycker det lirar bäst med en WF6:a eller DT5:a dock skulle det klara en 7:a och eventuellt en 8:a men det kan nog bli i tyngsta laget.(har inte provat detta).
Som P&T spö är det perfekt då det är tvådelat. Skulle gärna ha det med upp till fjälls men då blir det väl långt att ha på ryggan.

//Niclas
 
jippiee

Man blir glad av dessa recensioner ;-)

Hoppas att det överenstämmer med mina egna erfarenheter blir en tur på söndag för att kolla både spö & rulle.....nu funderar ni nog vad jag är för en filur som köper grejer innan han ens har testat dom.
Men som nybörjare och lite tidsnöd får man lita på att de man pratat med säljer rätt grejer och i detta fallet så verkar det vara hel rätt.

om grejerna funkar så kommer jag att göra lite reklam för butiken(personen) som hjälpt mig, hoppas att ni inte har nåt emot det?

på återseende
Marko
 
vilket taskigt

Drag det är i forumet nu trodde vinternskulle föra med sig en massa kul frågor o diskusioner.
men men det kommer väl igång alla sörjer väl säsongens abrupta slut.........fast jag själv ska trotsa och pröva regnbågsfiske på söndag med nya utrustningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Napp och nytt 2021 Fiske 2
KaptenKrok Napp och Nytt 2020 Fiske 12
G.Kraft Nytt resespö Fiske 6
eXXtremNinja Nytt fiskespö. Fiske 11
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
Nordanljus.se Allt om Fiske. Nytt projekt. Fiske 0
BJK Nytt fäste för rulle? Fiske 1
sutaren nytt fiske forum Fiske 1
samme83 Nytt städ? Fiske 4
Graip GOD JUL och GOTT NYTT ÅR... Fiske 0
Fiksekalender Napp och Nytt på nätet ? Fiske 1
dabac Använda gammalt bambuspö? Fiske 7
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Johnssoon UL-spö Fiske 10
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
mindful Spö för fjällvandring? Fiske 18
mindful Bra spö för ~ 500 spänn? Fiske 3
kristofer_wallmark Elbe-spö samt Cardinal-rulle? Fiske 2
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
bredviken Omöjligt spö? Fiske 6
Gubbril teleskop spö? Fiske 6
Mathew Flugfiska gädda med #5-spö... Fiske 43
Donuts Spö för vandring Fiske 19
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
highlandpark Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav" Fiske 24
esoxlucius74 Spö-tips?!?! Fiske 6
Göran C Bra UL-spö? Fiske 1
sol80 Lax med ett 5-6 spö Fiske 4
TAZGARM SPÖ Fiske 4
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
PoH skillnad mjukt/styvt spö ? Fiske 3
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.