Spö för vandring

Söker ett haspelspö som lämpar sig för vandring i fjällen. Har inte vandrat förut men fiskar mycket annars. Det ska vara bra kvalité. Några bra tips?
 
Fiskeforumet är inte så välanvänt här på Utsidan.

Jag har börjar köra ultralite för att slippa bära så mycket.

Bra när man skall kasta små spinnare efter öring.
 
Jag...

tror att anledningen till frånvaro av svar har mer att göra med att vi som lite mer ofta frekventerar forumet tenderar att fiska med flugspö och därmed kanske inte har så bra koll på flerdelade haspelspön...på gott och ont.

/Anders B
 
så sant... om vi tillåts att istället tipsa om flugfiskespö för vandring så skriker vi ut våra svar av lycka (eller abstinens)!
 
flugspåtips...

Såkom igen med lite flugspötips så länge då! Jag är intresserad...vilken fiskeklass ska man satsa på? osv...? Jag har hört de som tycker man ska ha en tyngre linklass om man har flerdelat spö eftersom det blir lite styvare då, vad tror ni?

Till haspel kan ett alternativ vara att köra med teleskopspö. Vet inte hur det är med spöegenskaper men osv men det kan ju vara ett möjligt (och kanske billigt) alternativ. Har man inte så stora krav så fungerar nog tex. ABUs vildmarksset.

/Andreas
 
Lättburet och kompakt

Vi har burit med oss ett flugspö och ett ABU vildmarkset (hopfällbart) på våra vandringar, och det sistnämnda är kanske inte högkvalitativt men fyller sin funktion i åar och fiske nära land i fjällsjöar.
Sitter bra på utsidan av ryggsäcken, och är aldrig i vägen. Billigt...
/KJ
 
Teleskop och kapslat!

Teleskopspö rockar!
Jag var tidigare något av fiskeprylsfetischist, men på fjällvandringar tycker jag det är helt klockrent med ett enkelt lätt teleskopspö, kapslad haspel och en filmburk med några spinnare! Kompletterat med 'rökpåsar' (klurig dubbelväggig aluminiumpåse med spån emellan, som röker fisk över öppen eld) så är middan fixad.

Öppen haspel upplever jag som mer svårpackad - lätt att kröka bygeln i ryggan.

/Per
 
7 fot , 2 delat med kastevekter fra 5 til 20 gram, det er et greit spø å ha på sekken i fjellet.
Shakepear uglystick tåler mye.
Teleskop stenger er bra, men det er mange deler som kan gå sønder hvis du bare skal ha med ett spø.
 
Re: Teleskop och kapslat!

fson; sa:
Teleskopspö rockar!...
/Per

I bland verkar det som vi lever i olika världar. Fungerande teleskop-flugspön finns inte, mej veterligt. Däremot förekommer fler- (mång-) delade spön som lämpar sej för vandringsfiskaren. Jag använder själv ett Loop Blueline 6-delat klass 5. Ypperlig stång för ström-tjärn-fisket i fjällnära vatten. Är det sjöfiske som vankas väljer jag istället ett snabbare spö i klass 8 (vision extreme) för räckviddens skull.

I stället för att upprepa en hel diskussion: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10283&pagenumber=1
 
Tackar!

Ok, om jag frågar om ett flugspö som passar bra att ha med sig på tex vandring då?
Köpte mitt första flugspö i somras, trodde inte inte det var så kul med flugfiske men blev helsåld efter en fiskeresa till Jämtland. Det var ett nybörjarsett, 2 del (kommer inte ihåg märket) men sista dagen gick rullen sönder och jag märkte inte att jag var nöjd med spöt.

Är nu på jakt efter ett 4 eller 5 delat lite bättre kvalite.
Hur gör man så man får ett spö man tror man trivs med?

MVH Jonas
 
Prova...

prova, prova....och återigen prova!

Se till att hitta en handlare som kan sin sak samt låter dig prova ett antal olika spön...inledningsvis med samma (typ) av lina för att sedan när du hittat "ditt" spö göra om testproceduren med olika linor.

Ett annat alterativ är att kolla med lokala fiskeklubbar om de har någon kastkurs, alternativt besöka någon av de större mässorna till våren.

Men till syvende och sist så är det du som skall trivas med spöt och även om vi kan ge förslag på tänkbara kandidater så är det bäst om du får möjlighet att prova ut dem själv...

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Johnssoon UL-spö Fiske 10
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
mindful Spö för fjällvandring? Fiske 18
mindful Bra spö för ~ 500 spänn? Fiske 3
kristofer_wallmark Elbe-spö samt Cardinal-rulle? Fiske 2
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
bredviken Omöjligt spö? Fiske 6
Gubbril teleskop spö? Fiske 6
Mathew Flugfiska gädda med #5-spö... Fiske 43
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
highlandpark Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav" Fiske 24
esoxlucius74 Spö-tips?!?! Fiske 6
fizzka nytt(gammalt) spö! Fiske 8
Göran C Bra UL-spö? Fiske 1
sol80 Lax med ett 5-6 spö Fiske 4
TAZGARM SPÖ Fiske 4
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
PoH skillnad mjukt/styvt spö ? Fiske 3
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
blastlast Teleskopspö för vandring Fiske 4
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
ique Lämpligt fiskespö för vandring? Fiske 13
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
magnus28 Fiske kring Grövelsjön, med vandring Fiske 3
stiff86 vandring,fiske södra fjällen Fiske 1
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
danisko Vandring och haspel Fiske 19
ogean Fiske och vandring i Femundsmarka Norge Fiske 5
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
tsd rygga+säck+underlag+tält för fiske och vandring Fiske 6
BigStef Vandring kring Kaitumjaure? Fiske 4
Ryberg Vandring + fiske Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.