skillnad mjukt/styvt spö ?

Jag har varit i ett antal fiskeaffärer och framförallt provat klass 6 spön. Det jag har reagerat på mest är den stora skillnaden på hur olika styva spön är.
Min fråga blir då, är det bra med mjuka spön för vissa kast ? Eller är det så att mjuka spön passar vissa fiskare bättre ?
(Själv trivs jag med de lite styvare ! )
 
En enkel förklaring...

är väl som så, att när ett spö tillverkas för en spec spöklass, skall spöt kasta som allra bäst just med en lina i samma klass.

Min personliga uppfattning är, att en del spön kan vara i mesta laget toppstyrda, vilket innebär att du får vara med och geefter på linan i större utsträckning, när du drillar, om du vill undvika tafsbrott (spc när du använder tunna tafsar).

Ett spö som arbetar mer med hela klingan, fungerar i sig som en fiskbroms, när du drillar.
Dessa spön medför en lugnare kaststil dessutom (ingen nackdel, tycker jag).

För mitt kustfiske, använder jag ett snabbare (mer toppaktivt) spö och en rulle med kvalitetsbroms.
Då prioriterar jag långa kast, som skall klaras i hård vind, större flugor och grövre tafs.

He he, nu får vi se vadför reaktioner, mina påståenden väcker.

/Björn
 
Snabbt egentligen inte lika med toppaktion

Observera att när man talar om "snabba" spön så handlar det inte direkt om toppaktion (även om det är relativt lika). Snabbheten i spöt anger hur snabbt du laddar spöt t ex i ett bakkast. Ett långsammare spö tar längre tid att ladda och böjer därmed sig vanligtvis mer.

Det var en ganska intressant artikel om detta i senaste numret av Saltwater Flyfishing.

Peppe
 
Du har helt rätt...

men du är den första (jag hört, sett) som gett uttryck för att ha förstått detta.
Välkommen i sällskapet.;)

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.