UL-fiske i Västindien

Hej! Jag undrar om det är det någon mening med att ta med ett UL-spö till västindien, och i så fall vad ska man använda för drag?

En mening finns det alltid även om det mest är 'big-game' som gäller.

En ask med lite olika färgglada jiggar funkar väl nästan överallt.
Kanske nån annan vet bättre vilka sorter,jigg-fiske är inte direkt min påse.

peter

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Arter som bonefish och jacks brukar man kunna fiska på grunt vatten. Jag har mest koll på flugfiske och då använder man fisk- och krabbimitationer så det borde ju gå med spinnfiske. MEN, och ett stort MEN. Till dessa arter lämpar sig inte UL-spön.. fiskarna är urstarka och ursnabba och för flugfiske rekommenderas ganska höga klasser, typ #7-8 för bonefish och #10 för jacks, vilket är ungefär vad man använder till havsöring/lax här.

Jag har själv aldrig fiskat efter dessa arter men har en kompis som varit i väg. Det är dock en stor dröm att någon gång drilla en sån här på flugspö.. :)

http://www.lagooner.com/fish-species/index.php?species_id=9
http://www.mrc.state.va.us/images/jack.png

För fiske med UL-utrustning har jag inget bra svar. Det går förmodligen att fiska med efter mindre arter men där har jag ingen koll. Beroende på vart du ska så borde man väl även kunna hyra lämplig utrustning på plats.

Jo det hade varit guld om man kunde låna utrustning där och kanske kroka en GT. Men nu är det så att jag ska på solsemsester, så packningen är begränsad. Men om vädret tillåter så blir det en tur ut på sjön, med sikte på svärdfisk :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips