UL-fiske i Västindien

Hej! Jag undrar om det är det någon mening med att ta med ett UL-spö till västindien, och i så fall vad ska man använda för drag?

En mening finns det alltid även om det mest är 'big-game' som gäller.

En ask med lite olika färgglada jiggar funkar väl nästan överallt.
Kanske nån annan vet bättre vilka sorter,jigg-fiske är inte direkt min påse.

peter

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Arter som bonefish och jacks brukar man kunna fiska på grunt vatten. Jag har mest koll på flugfiske och då använder man fisk- och krabbimitationer så det borde ju gå med spinnfiske. MEN, och ett stort MEN. Till dessa arter lämpar sig inte UL-spön.. fiskarna är urstarka och ursnabba och för flugfiske rekommenderas ganska höga klasser, typ #7-8 för bonefish och #10 för jacks, vilket är ungefär vad man använder till havsöring/lax här.

Jag har själv aldrig fiskat efter dessa arter men har en kompis som varit i väg. Det är dock en stor dröm att någon gång drilla en sån här på flugspö.. :)

http://www.lagooner.com/fish-species/index.php?species_id=9
http://www.mrc.state.va.us/images/jack.png

För fiske med UL-utrustning har jag inget bra svar. Det går förmodligen att fiska med efter mindre arter men där har jag ingen koll. Beroende på vart du ska så borde man väl även kunna hyra lämplig utrustning på plats.

Jo det hade varit guld om man kunde låna utrustning där och kanske kroka en GT. Men nu är det så att jag ska på solsemsester, så packningen är begränsad. Men om vädret tillåter så blir det en tur ut på sjön, med sikte på svärdfisk :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips