udda fråga.....=)

nu äre dags o börja hårdträna o sluta upp me o leka på klippan =)....grejjen ä den att ja använder inte bara händerna till klättring...ja ä gittarist oxå..de ja ä rädd för är att ja kommer bli stel i fingrarna av klättringen och förstöra mina snabba gitarrfingrar??? nån som har funderat över samma grej eller har några tips iaf????
 
Känner några som gör både och...

bushmaster84; sa:
nu äre dags o börja hårdträna o sluta upp me o leka på klippan =)....grejjen ä den att ja använder inte bara händerna till klättring...ja ä gittarist oxå..de ja ä rädd för är att ja kommer bli stel i fingrarna av klättringen och förstöra mina snabba gitarrfingrar??? nån som har funderat över samma grej eller har några tips iaf????

Har själv ingen erfarenhet av gitarrspelande, men har ett par kompisar som ägnar sig åt båda sysselsättningarna och de har inte upplevt några större problem. Däremot kan man ju precis efter klättringen vara lite stel, så de dagar man skall spela "på allvar", typ någon spelning eller så, kanske man inte skall klättra...

En kompis säger att han använt någon form av salva som skall öka blodcirkulationen i fingrarna, efter klättring, för att hålla dem smidigare. Jag får väl återkomma med mer information.

Annars verkar det inte vara något större problem, som jag förstår det.
 
Klattring ger starka fingrar och laderhud, mao perfekt nar man spelar gura.

Daremot kan det vara lite svart att spela direkt efter ett klatterpass eller om man har valdigt mycket traningsvark i underarmarna.

Niclas.
 
Du blir lite slöare i fingrarna men det det som funkar för mig är att man kör ett hårt arpeggiopass efter klättringen så mjukar man upp tassarna lite. Krimpar man mycket blir man slöare än om man kör på sloopers.
 
Jag spelar själv gitarr och har inte märkt någon skillnad när man inte klättrat på ett tag.
Det enda som kan vara lite jobbigt är när man slitit bort huden på fingertopparna, annars får man ju rätt hård hud där.

Skräcködlan, hur kan man bli starkare på slopers än krimpar?
 
slopers...

för o bli bättre på o ta slopers borde väl handlederna tränas(???) rätta mig om ja har fel...känns bara som om de ä dom som används då....
 
Skada

Jag skulle nog mer oroa mig över att bryta/skada fingrarna. En proffspianist jag träffade vägrade klättra av just den anledningen. Men det beror väl lite på hur seriös man är med spelandet. Spelar man gitarr/piano/fiol... som yrke kanske man ska tänka två gånger innan man ger sig på väggen.
 
Hård som granit!

Hej!

Jag spelar också gura och klättrar.
Jag kan bara konstatera att efter ett par års klättring så lirar jag bara tyngre och fortare, anslaget är som en slägga och solona blir som en högaffel rätt i pannan på åhörarna. Om nu detta beror på klättringen eller övandet..ja det vet jag inte.

" The world is full of kings and queens,
who blind your eyes and steal your dreams "

Black Sabbath
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.