Kanske en dum fråga men...

Vad betyder:
Ex: Number of falls 10
Som man kan se på olika repannonser.
Kanske är en dum fråga, men jag har aldrig fattat det.
 
Det betyder att repet skall klara ex 10 fall av en speciellt standardiserad variant.

Om jag minns rätt så är det en 80kg vikt som faller 5m i 2,8m rep som först gårr upp genom en karbin av en viss dimension.

Hur är det? Skall repet *hålla* för detta eller ska det *behålla högst angivet fångryck* efteråt?
 
Det betyder att repet är testat och godkänt för 10 normerade testfall.

I UIAA-testet, som numera ersatts av CEN men är i princip identiskt, släpps (för enkelrep) en 80 kg vikt på 2,8 m rep (5 m långt fall) med fem minuters intervall tills dess repet går av. För att klara UIAA (CEN)-kraven måste repet klara minst 5 testfall. Det här testet har en fallfaktor på 1,78 (räknas ut som fallets längd / längd på repet som tar fallet).
Det här antas simulera ett allvarligt fall med statisk säkring (typ Gri-gri) över en standardkarbin. Eftersom alla rep som säljs är testade enligt samma norm är resultaten alltså jämförbara, och antalet testfall ett rep klarar (enligt märkningen) säger följaktligen något om repets kvalitet i detta avseende.
Men sedan kan ju rep skilja sig åt i andra avseenden (vikt, mantelglidning, hanterbarhet, slitstyrka, impregnering, osv.)

Lite mer information finns på: http://www.uiaa.ch/web.test/visual/Safety/SafComStandards/UIAA101DynamicRopes07-2004.pdf

Och bra artiklar om nylonrep i allmänhet finns på: http://class.et.byu.edu/mfg340/qualityreports/nylon.htm
http://www.ussartf.org/ropes_knots.htm
http://www.uiaa.ch/article.aspx?c=231&a=147
[Ändrat av pecall 2006-06-07 kl 16:30]
 
Per:

Är det alltså så att kravet för att klara ex.vis 10 UIAA-fall är att repet inte går av förrän tidigast elfte gången?
Det är alltså helt OK om repets dynamik har gått förlorad så till den grad att fångrycket kan slita sönder säkringar (och klättrare), bara själva repet håller?
Har jag förstått det rätt då?
 
GustavOh; sa:
Per:

Är det alltså så att kravet för att klara ex.vis 10 UIAA-fall är att repet inte går av förrän tidigast elfte gången?
Det är alltså helt OK om repets dynamik har gått förlorad så till den grad att fångrycket kan slita sönder säkringar (och klättrare), bara själva repet håller?
Har jag förstått det rätt då?

Jag vågar inte svara tvärsäkert, men om jag har förstått testnormerna rätt så, ja, då är det så. Eftersom testfallen görs så tätt (5 min intervall) så hinner repet inte hämta sig mellan fallen utan tappar elasticitet, vilket minskar dynamiken i systemet. Det är ju därför repet går av: fångrycket blir högre och högre för varje fall och närmar sig mer och mer den punkt där det överskrider brottstyrkan hos repet. Annars skulle det inte gå av. Det här innebär antagligen att man i praktiken inte kan slita av ett rep genom att falla i det, eftersom det är svårt att tänka sig att en klättrare skulle kunna hinna utsätta ett rep för så hårda upprepade fall med så täta intervall.
Men vad det också säger är väl att ett 10-falls rep bättre klarar att bibehålla elasticiteten efter ett fall än ett 5-falls rep. Antagligen innebär det också att ett sådant rep är dyrare. Men så brukar det vara: you get what you pay for.
 
Det här är väl också nåt som påminner om vådan av att hangdogga för mycket i ett rep som man ska leda i.

Jag brukar själv vara lite irriterad om nån hänger i det rep jag har som jag anser vara mitt "ledrep".

Förhoppningsvis är jag orolig i onödan, med tanke på att den statiska belastningen är så oerhört mycket lägre än den dynamiska så borde lite hangdoging inte ha så stor betydelse.
Å andra sidan är ju inte repet idealelastiskt, utan krypegenskaperna hos polymerer gör antagligen att moderat belastning under lång tid kan vara rätt onyttigt...

Att skilja på rep som man toppar och hangdoggar i från det som man leder i är nog inte fel. I någon mån är det kanske så att när man tycker att repet varit med ett tag - men inte är slut - så kan man degradera det till topprep.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.