En fråga om talket

Hej.
Vad händer om du tex. bouldrar med talk på ryggen och ramlar ner i sjön du klättrar över? Med andra ord, vad händer om du badar med en talkboll instoppad i en talkpåse. Talket blir givetvis blött, men vad händer, absorberar den så mycket vatten att det bara blir en vit gröt av alltihop?

Varför jag frågar detta har egentligen att göra med att jag sett bilder på folk som bouldrat över sjöar med talk på ryggen och ramlat... Que pasa?

mvh tim
 
blött klättermjöl

Det har jag inte provat ännu men vi får paddla ut till Rulingen och prova traversen som finns där. Om du kommer ihåg våran padling där så såg det ut att vara djupt under överhänget, så det kan bli trevligt.

/QV
 
Haha, hej Jan. så det var du trots allt.
Ja, absolut, det är djup vid rulling. Precis vid kanten är det väl några meter, sen sluttar det fort nedför och blir runt 10 meter djupt nån meter ut, så det är grönt.
Så fort det blir varmare vattnet kan vi ta oss dit, ser fram emot det.
 
en kompis ramlade ner med (min) kritpåse i vänern. kriten blev blöt, och när den torkat kunde man inte använda bollen mer i alla fall. vet inte vad som händer med lös krita dock...

testa?
 
en kompis ramlade ner med (min) kritpåse i vänern. kriten blev blöt, och när den torkat kunde man inte använda bollen mer i alla fall. vet inte vad som händer med lös krita dock...

testa?

Jo, var som jag trodde alltså, det blir någon sorts blöt gröt som inte går att använda om man har boll. Lös krita vet ej, jag ska prova detta när det blir badtemperatur i Mälaren iaf.
Men jag undrar fortfarande, vad gör alla boulderssnubbar som har boll på ryggen och ramlar ner med jämna mellanrum?
 
finns på flaska i välsorterade klätterbutiker, alternativt på internet. heter enkelt nog liquid chalk på engelska.

jag tycker inte att flytande krita funkar lika bra dock, men det är väl som baken antar jag.
 
Kritbollen blir givetvis genomblöt. Om man ger den tid att torka kommer den bli stenhård. Ev. kan man få tillbaka lite av ursprungsfunktionen om man finkrossar kritan igen. Samma fenomen kan man uppleva om det regnar in i boulder-kritpåsen. Då bildas små stenhårda korn när kritan torkat igen.
Jag skulle gissa att de har en liten mängd vanlig lös krita i påsen och om de hamnar i spat så får de helt enkelt byta till en torr påse med ny krita. Man kan se i filmer som Dosage 3 hur de har en mängd skor och kritpåsar hängande på tork på båten. Att ha en kritboll i påsen verkar mycket dumt om man räknar med att trilla i vattnet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.