Fråga om viktskillnad

Greetings!

Min tjej vill att vi skall prova på klättring och jag vill ju inte vara sämre än att hänga med. Frågan är dock om vi passar som klätterpar viktmässigt? Jag ligger på 87 och hon 59.

/Henrik Hellberg
 
Borde inte vara några problem.
Visst. Du måste tänka lite extra på att ge henne mjuka fall och hon måste nog säkra sig i marken, ett träd eller i nån extratyngd (brukar finnas på klättergymen), men det kommer funka bra.

Går ni en kurs kommer dom visa allt sånt.

Se till att falla "med flit" några gånger så ni är beredda på hur det känns att ta emot varandra innan någon faller på riktigt.
 
Du pratar om att "prova på" klättring. Vore det inte bättre att gå en riktig klätterkurs? Då skulle ni lära er det ni behöver kunna istället för att hyra in er på någon annans kunskap och vara beroende av den även nästa gång ni vill klättra.
Efter en kurs skulle ni också veta hur ni hanterar viktskillnaden. För den är faktiskt inte ett problem, varken vid inom- eller utomhusklättring. (Jag klättrar ibland med min 13-åriga dotter som väger betydligt mindre än 59 kilo och det går alldeles utmärkt).
 
Slarvigt uttryckt av mig. Naturligtvis är det en klätterkurs för nybörjare som vi talar om. Inga "prova själv" här inte. :)

/Henrik Hellberg
 
pecall; sa:
Efter en kurs skulle ni också veta hur ni hanterar viktskillnaden. För den är faktiskt inte ett problem, varken vid inom- eller utomhusklättring. (Jag klättrar ibland med min 13-åriga dotter som väger betydligt mindre än 59 kilo och det går alldeles utmärkt).

Lysande!

Det skall bli riktigt skoj att testa något nytt.

/Henrik Hellberg
 
n8r8d3r; sa:
Lysande!

Det skall bli riktigt skoj att testa något nytt.

/Henrik Hellberg

Nu när klättersveriges officiella Facit har uttalat sig kan jag bara tillägga en liten varning...


Se upp! Klättring är kraftigt beroendeframkallande :)
 
Henrik Hellberg skrev [/QUOTE]
Nu när klättersveriges officiella Facit har uttalat sig kan jag bara tillägga en liten varning...

Se upp! Klättring är kraftigt beroendeframkallande :) [/QUOTE]

Jag är långt ifrån något officiellt facit, bara självutnämnd, inofficiell besserwisser ;-)
 
Det som är farligt med klättring är att man kan fastna... eller nått sånt sa en vis människa till mig en gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.