UCPA, Offpist vs. Medel-avancerad?!

Tjapps alla telisfrälsta!!

Har som vanligt en fråga att ställa till Er därute i Cybersverige =) Eller, nej, jag har nog flera frågor..

För att komma till sak: Funderar på en kurs v.3 för att bättra på Telemarkoffpiståkningen. Ucpa kräver en nivå som, för att citera, innebär att "Du är en mycket duktig åkare och kan åka i all slags snö och i all terräng". (Om man kan det, varför då gå en kurs?)

Vad jag vill veta är: Hur bra måste man vara? Jag vill nämligen inte åka på en Medel-Avanc.kurs (som är nivån under) och tillhöra de bättre i gänget och därmed inte lära mig så jättemycket. Har någon erfarenhet av en Telemark Offpist-kurs? Någon som tillåmed har testat båda kurserna? Maila eller svara gärna isf!!

Jättetacksam för svar på detta inlägg! Långa som korta!

/Sara
 
offpist mindre kurs och mer guidning!

Hej!
Jag talar utifrån mina erfarenheter från vanliga slalomskidgrupper , E-F och offpist i Argentiere.
Det är inte riktigt rättvist att jämföra offpistgruppen med UCPAs vanliga skidskola nivå A-F: skidskolan a-f är mer skola medan offpistgruppen är mer guidning än utbildning. Jag har åkt offpistgruppen 7-8 gånger och E-F 5 eller 6 ggr men det är såklart upp till gruppen och guiden/skidläraren. Vill man ha instruktion i offpistgruppen och guiden vill så löser det sig säkert men jag vill kalla fet offpistGRUPPEN och inte offpistKURSEN - då hoppas jag du förstår skillnaden. Tänk på att om du väljer offpistgruppen så är du garanterad bergsguide, dvs han får lov att åka offpist på galciär med er. Skidlärare utan guideexamen får inte åka offpist på glaciär med gruppen.

/Patrik, som gillar Argentiere
 
Okej..

Offpistgruppen är alltså mer en veckas guidad åkning, än en kurs för att lära sig åka.. Men, jag undrar fortfarande hur duktig man måste vara på telemark, innan man kan ge sig iväg på en Offpistvecka med ucpa. Någon därute?

Ha det!
Sara
 
Offpist med UCPA

Du behöver inte vara överjävlig men du bör ha bra kondis i alla fall om du åker en i en blandad grupp slalom/telis. Får två år sedan åkte vi med halva gruppen frassar som knappt kunde åka skidor dvs ganska lungt.

Förra året åkte vi i betydligt högre tempo och då blir i alla fall jag mycket trött, men jag har ju lite klena ben;-)

Men kan du åka offpist skapligt tex: skare, lössnö, hoppkort och kanske lite puckel då är det lungt...

Se lite bilder från Cham-03 Offpist UCPA på: http://www.cad.luth.se/test/pt/Cham03/index.html
[Ändrat av fafner 2003-09-22 kl 22:50]
 
Jag har åkt både i offpistgrupp för slalomåkare med telisar samt avancerade telisgruppen (Argentiere).

Jag fick slita ont i offpistgruppen och jag anser mig vara en relativt bra telisåkare (brukar tillhöra de bästa i avancerade gruppen) men antagligen är det lugnare i en ren telisgrupp.

Man åker mycket offpist även i den avancerade gruppen men har normalt inte med sig bergsguide vilket innebär att man tex inte får åka på glaciärer.

För två års sedan åkte vi i avancerade gruppen många gånger på samma ställe som offpistgruppen (telis). Jag tror UCPA fick en del kritik för att skillnaden var för liten och förra året gjorde offpistgruppen ett antal mer avancerade turer.

Kan nämna att även om jag anser mig tillhöra de bättre i avancerade gruppen (har åkt i den 4 ggr) så lär jag mig nytt varje år.

/Johan
 
Re: Offpist med UCPA

fafner; sa:
Du behöver inte vara överjävlig men du bör ha bra kondis i alla fall om du åker en i en blandad grupp slalom/telis. Får två år sedan åkte vi med halva gruppen frassar som knappt kunde åka skidor dvs ganska lungt.

Förra året åkte vi i betydligt högre tempo och då blir i alla fall jag mycket trött, men jag har ju lite klena ben;-)

Men kan du åka offpist skapligt tex: skare, lössnö, hoppkort och kanske lite puckel då är det lungt...

Se lite bilder från Cham-03 Offpist UCPA på: http://www.cad.luth.se/test/pt/Cham03/index.html
[Ändrat av fafner 2003-09-22 kl 22:50]

Det borde vara spöstraff på att lägga ut såna bilder på nätet! Nu blev jag inte alls sugen på att åka.
Såg ut som ni hade en hygglig vecka...
/R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.