Telemark med UCPA

Hejsan!
Är det någon som rest med UCPA till Frankrike och åkt i deras telisgrupper? Jag planerar vinterns utfärder och skulle vilja ha reda på vad tidigare resenärer tycker. Ucpa verkar ju ha ett seriöst och roligt program, men en bedömning från en kund brukar ju säga mer än tusen glättade katalogsidor.
 
Offpistkurs på Telisar

Jag har tidigare åkt 7ggr med UCPA och tycker att
upplägget är toppen.

Förra säsongen första gången på Telisar.
Planen var att jag skulle åka första av två veckor i Off-pist-gruppen, och andra veckan i Telisgrupp.

Bokade dock snabbt om även andra veckan till Offpistgrupp efter att min teliskompis drog sönder sitt korsband redan andra dagen.
(Ligger förövrigt i skrivande stund under kniven på sjukan).

Vet med andra ord inte hur det var i Telisgruppen, men det gick helt ok att åka på telisar tillsammans med en "vanlig" grupp skidåkare. Även Guiden drog på sig telisar en dag för att kunna visa trix.

Ta Telisarna med UCPA så syns vi i vinter!
 
UCPA

Har åkt Telis med dom två år i rad och kan bara rekommendera det för man utvecklas mycket, framförallt på icke-pistade underlag. Seriöst är det, liknar mer träningsläger än semester ibland men det är det värt...

Enda "nackdelen" är om man är ett gäng så kanske inte alla åker tillsammans eftersom man delas upp i olika nivåer, men det blir ju jämnare i grupperna => man hinner åka mer!!

Tycker det är suveränt.
 
Tjena!
Har åkt med UCPA två år nu, til Val d'Isère och Argentière. Båda ställena är kända för att ha bra telisinstruktörer. Jag har dock aldrig lyckats tajma in då de har rena telisgrupper, utan det har blivit blandade E-F-grupper. Det har funkat väldigt bra då guiderna har kunnat ge instruktioner både till alpin- och telisåkarna. Jag har som sagt aldrig åkt i en ren telisgrupp och jag vet inte hur nivån blir i dessa. Under de veckor jag har åkt så har det i alla fall inte funnits tillräckligt med telisåkare för att komma upp i F-nivå med en ren telisgrupp. Så är du duktig skulle jag ge rådet att åka i en vanlig grupp. Då kan du ju även åka med dina kompisar som eventuellt inte vågat släppa sargen ännu. ;) Å andra sidan är det ju troligt att telisveckorna drar till sig de bästa telisåkarna.

I år ska jag åka till L2A och där har jag ingen aning hur det är med teliskunskaperna hos instruktörerna. Någon annan som varit där?
 
Måste hålla med alla som skrivit innan! Det är kalas, det är riktig semester! Du kan om du vill gå ut och kalasa till plånboken tömms men då missar du förmodligen ditt livs härligaste offpiståk, dagen efter!
Jag har åk både i Argentiere och val´disere och min erfarenhet är att det är kalas, slitigt men åkningen är världsklass.
Söker du bekvämlighet och lyx, räkmacketurer så får du leta efter något annat. Boendet kan vara spartanskt och det kan vara tunga krävande pass men om det är skidåkningen du söker så....

Ända minuset nu tycker jag är att det smyghöjer priserna, de har höjts med drygt +1000 kronor :(

Syns i vildmarken, Jan
 
nybörjare?

Jag var nöjd som tusan men den åkningen jag fick. Men min dåvarande flickvän var helt grön på telis och för henne var det inte så bra att åka med UCPA. Trots att de hade nybörjargrupper så höll de för högt tempo för en "riktig" nybörjare. Dessutom hade de en j-a attityd när vi klagade.
Men som sagt, jag var nöjd med min del av resan.
Patric
 
Nybörjare..

Hur länge är man nybörjare då?
Jag kan ju inte påstå mig vara duktig, men tar mig ner överallt (än så länge, har mest åkt pistat)..
Hur länge bör man ha åkt om man ska hänga med i en grupp?

Kul och intressant ämne tycker jag!! :)


Sara
 
UCPA=Underbart Charmigt Perfekt Alpint?

Jag tycker UCPA är toppen!
Åkte med dem till Argentiere förra året, de hade ett par veckor med telemarkskurser där, uppdelade på tre nivåer. Det är visst utbyte mellan grupperna om någon inte passar. Vår grupp var 'värst', fast jag är ingen värsting men har åkt några år... det som var bra var att få guidning till ställen utanför pisten också.

Och instruktioner är ju aldrig fel, och övningar. Och nya teliskompisar (hejhej om ni läser här :). Åkte veckan efter med andra kompisar (inte med ucpa) och det kändes som om man slöåkte hela tiden - med UCPA är det mer träningsläger (fast man kan ju smita ifrån om man vill), glöm inte skydd och coachtejp. Skulle kunna skriva mer för jag blir så entusiastisk av skidåkning i allmänhet men ska hålla mig kort...

Finns lite bilder från Argentiere och telisgruppen här:
http://home.kniberg.com/valthorens/prelude/
-låt er inte förvirras av url'en, det är Argentiere det handlar om och inte Val Thorens :)

I år blir det val d'Isere, de har telisveckor v.8 och v.12?trorjag?

syns!
/sia
 
UCPA + Telemark

Hej.

Jag åkte på telisvecka med UCPA till Argentiere i våras. Var/är otroligt nöjd! Gick från svag/medel till medel/god åkare bara på den veckan. Väldigt duktiga guider som utan pekpinnar hjälper en att få ordning på sin åkning. En telisvecka innebär ju också att man träffar en massa likasinnade människor. Telisåkare är ruggigt trevliga!

Tveka inte. De ä bare å åk!

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UCPA och telemark Telemark 8
Har nån åkt telemark med UCPA i Frankrike? Telemark 7
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Telemark 15
piggelunk Kite Skiing och Telemark... Telemark 11
sjom Telemark i Val Thorens Telemark 1
l_hakan Telemark i Livigno Telemark 0
Tilde Knä och telemark? Telemark 16
christoffer olsson Telemark+kitzbühel=? Telemark 0
Vinddriven Völkl G4 för telemark? Telemark 2
mariah Telemark tjejer... Telemark 0
Noel Teneighty - Telemark? Telemark 1
Noel Telemark Film Telemark 1
Nyhren Student SM i tur telemark? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.