offpist försäkring

Hej! Om det är någon som kan något om försäkringar så svara gärna på de här frågorna,

Gäller Carte Neige i hela världen och går det att köpa utanför Frankrike?

Finns det någon annan försäkring (billigare variant) som gäller även utanför pist och i Kanada? (har Kanada något system liknande Carte Neige)

Tacksam för svar! /Jessica
 
Inte en aning

Bra fråga. Jag har själv funderat mycket på detta bland annat i UISA. De flesta locals bryr sig inte där för de har ju egna försäkrignar. När jag åkte dit som student så gällde inte min försäkring i nedfarter "utnaflr markerat område". Det är ju lite luddigt, och jag tolkade det som att jag fick åka på hela skidortens område...

Carte Neige är ju egentligen bara en försäkring som tar hand om din transport till sjukhuset. I Eruopa tar ju E111 hand om dina sjukvårdskosntader. Jag brukar köra Cart Neige (eller Carré Neige som är dagsversionen av dito) för att undvika evnetuella diskussioner när man ligger med brutna ben.

Om du skall bara en kortare resa till Kanada gäller troligtvis din hemföräkring, men komma upp det innan.

Cart-Neig likanande försäkringar fanns inte alls att få tag på i USA.

/Jakob
 
Detta kan mycket väl vara en skröna men kan ju vara värt att kolla upp. När jag gjorde en säsong i Colorado, USA 1998 pratades det en del bland lokalt folk om fördelen med att köpa ett fiskekort/jaktkort (!) De fanns en inbyggd försäkring i dessa som gällde transport/räddning från vildmarken in till civilisationen. Om man då gick på topptur "in the backcountry" och hade med sig lite fiskeprylar/jaktprylar i ryggan kunde man alltid hävda att man var påväg ut på tur i detta avseende. Att bli hämtad med helikopter i ensligt belägna fjällområden var ju givetvis inte gratis så detta var ETT sätt att klara sig ur fällan :)

En utökad reseförsäkring brukar dock täcka mycket. OM man skadar sig så får man försöka tona ned just det mest extrema sportutövandet och hävda att man är ute i rekreationssyfte. Telemark är nog mer gångbart än snowboard i det läget :), skrik "Swedische Langlaufen" och vifta med en toppluva bara.

Att åka offpist INOM de amerikanska systemen rekommenderas inte då man ofta får patrullerna på sig. Men att kliva ut UTANFÖR funkar bra, då är man inte på deras turf och de nojjar inte över att du skall skada dig/dem. Då räknas det ju som "backcountry" och man kan ju försöka locka och pocka med försäkringsbolaget om att man EJ utövar UTFÖRSÅKNING utan bara är ute på en REKREATIONSTUR/TRÄNINGSRUNDA.

Lycka till i Kanada!
 
försäkringar

Jag rekomenderar dig att prata med Europeiska försäkringar, dom är specialicerade på reseförsäkringar.Jag har nyss själv tecknat försäkring hos dom för en Kanadaresa. Deras försäkringar gäller förutsatt att man åker inom skidområdena, tydligen så är det ingen skillnad på om man åker i eller utanför pisten under förutsättning att det aktuella området är avsökt för laviner och öppnat för skidåkning. De gäller även om man åker offpist utanför skidområdena men med förutsättningen att man åker med en auktoriserad guide.
 
Skidåkning

Jag har kollat det här med Reseförsäkningar lite grann:
, hemma behöver man ju inte bry sig för som svensk står ju staten för allt:)

Men Trygg Hansa sa att de täcker inte Bergsklättring, Klippklättring, Fallskärmshoppning men Offpist.
Det intressanta är att ofpiståkning snabbt blir bergsklättring om du har hjälpmedel eller säkerhetsprylar rep/sele/kilar med dig. Dvs klättrar du ner för en ränna och firar en bit så gäller ej försäkringen, hoppar du därimot ner så verkar den gälla.

Så var försiktig och fråga vad de menar...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.