Tveksamma yllestrumpor

Efter att ha prövat Naturkompaniets yllestrumpor, korta under två år är jag tveksam till dem.
Tvättanvisningarna säger 40 grader och maskintvätt. Resultatet blir att de valkar sig och snabbt minskar i storlek. Under tiden har jag varvat med superwash sockar i ull av andra fabrikat. De senare har behållit storlek och form.
Min rekommendation blir därför välj supewash ull och undvik Naturkompaniets yllestrumper svarta, korta.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har också diverse ullstrumpor av vilka vissa krymper kusligt lätt medan andra behåller spänst och storlek, trots tvätt enligt tvättråd osv. Det vore bra om man kunde se på förhand vilka som skulle krympa.

kungens...

Jag har också diverse ullstrumpor av vilka vissa krymper kusligt lätt medan andra behåller spänst och storlek, trots tvätt enligt tvättråd osv. Det vore bra om man kunde se på förhand vilka som skulle krympa.

Jag har god erfarenhet att försvarmaktens gråa knästrumpor i ull med färgrand beroende på storlek (och även de nyare helgröna utan färkant). MIna brukar får åka både 40 och ibland även 60 grader utan nämnavärda förändringar, förutom avseende renhet och doft ;-)
Håll utkik i en överskottsbutik nära dig.

/Patrik, som kan handla dem som arbetskläder

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips