Tvätt av dunsäck utan torktumlare

Låter riskabelt

Fördelen med att torka i en tumlare är att dunet hålls i rörelse under torkningen och på så sätt hindras från att klumpa ihop sig vilket dun gör när det är blött.

Tvättar du för hand kommer du antingen få problem med hopklumpat dun eller så får du spendera många timmar med att fluffa säcken under torkningen. Fuskar du med fluffningen får du kalla fläckar i säcken.
 
Hade jag inte försökt chansa på att göra. Att få upp (fluffa upp) hårda klumpar av torkat dun med händerna verkar inte vara det enklaste, risken är stor att du får klumpar kvar i säcken som försämrar dess förmåga.
Ett tips är att istället försöka hitta någon kompis eller bekant som som har tillgång till en torktumlare, och tvätta+torka säcken där.
 
Jag säger samma sak. Glöm det!

Den fördelen du får genom att tvätta sovsäcken kommer du förlora genom att dunet inte kommer att fluffas ordentligt.

Se, på något sätt, till att du har tillgång till en torktumlare, antingen genom kompisar eller någon tvättfirma och se till att du torkar säcken ordentligt.

//Peter
 
Jag tvättade utan problem tre av våra dunsäckar(Roberts.pl, ME och Haglöfs) förra sommaren i tvättmaskin och lät dem lufttorka utomhus i sol/vind.
Kände inte tillstymmelse till några dunklumpar när jag fluffade till säckarna under torkningen...
 
Jag har inte tvättat någon dunsäck utan torktumlare, men däremot försökt med ett duntäcke i hög kvalitet (bärighet 10, 90% dun). Trots att jag torkade täcket efter konstens alla regler och skakade det ofta och länge blev det inte lika fluffigt som innan.
Några månader senare tvättade jag om täcket, och torktumlade det länge på medelvärme ihop med 6-8 tennisbollar. Det blev skillnad, som nytt!:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jackemos Tvätt och impregnering av gore-tex i tvättmaskin Utrustning allmänt 3
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
shadowfire Metod för att få ner tjock dunsäck i påse Utrustning allmänt 5
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
Kimkim Myggtabletter utan eld? Utrustning allmänt 2
bico Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel? Utrustning allmänt 16
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
AnnaSigridJohansson För impregnering tvättprogram utan sköljning Utrustning allmänt 3
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
jubalviktor Rejäl känga utan läder? Utrustning allmänt 25
thex Primus Micron Lantern utan "strumpan" Utrustning allmänt 7
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Mr Doderhult Kängor utan membran o dyl Utrustning allmänt 4
Aknot Karta och kompass utan meridianer Utrustning allmänt 2
Sallle Pulsklocka utan bröstband... Utrustning allmänt 6
avslutat080903 Batteriladdare i fjällen,utan ström... Utrustning allmänt 2
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
KLAGER Ficklampa utan batteri Utrustning allmänt 11
JensLarsen MSR Miniworks utan Nalgene flaska Utrustning allmänt 0
Usse Akka utan repklättring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.