Turskidor utan spann - vallningsfritt?

Hej

Har intesivt följt tråden om turskidor med eller utan spann och bestämmt mig för att prioritera ett par spannlösa.

Då uppstår nästa dilemma för den som har svårt att bestämma sig. Skall jag ha vallningsfria eller inte. JAg har inte haft vallningsfria skidor sedan jag var knodd, och är lite emot det (av princip mer än sakligt). Dock känns det som om spannfria skidor inte riktigt gårt att valla ändå på något vättigt sätt, så då kanske man kan slipp allt det problemet.

Men hur funkar de vallnignsfria i telis svängen? Är det något glid? Och är det någo skillnad på Åsnes och Fisher vallningsfria??
 
Spannlösa turskidor?

Jag förstår inte att du vill ha skidor utan spann när du ska gå på tur. En skida utan spann, som fungerar som en slalomskida, är inte gjord för att vallas med annat än glidvalla. Ska du bara skejta/staka?
Eller blandar du ihop begreppen?
**** [hemgjorda definitioner] ****
inget spann=skidorna är platta

spann=det krävs kraft att trycka ihop skidorna

dubbelspann=som spann + att det blir markant hårdare på slutet att trycka ihop skidan. Tanken är att när man står på bägge skidorna ska man inte lyckas trycka ned skidorna, men om man lägger över vikten på en så ska den skidan bottna. Altså måste vikten på åkaren matchas med skidorna.
****

(Inget tvivel om att det är lättare att åka utför med sådana (spannlösa) skidor dock... har du spann så slår/vibrerar skidorna när man åker i en hård backe.)

Min åsikt är att du inte kan finna en vallningsfri turskida utan spann, har jag fel?
Däremot har jag ganska bra erfarenhet av vallningsfria skidor, speciellt vid varmt blötföre då det krävs klister för att få fäste annars.
En annan fråga är hur länge skidorna håller: "fjällen" under skidorna kommer någon gång att slipas ned, och skulle du använda dessa skidor i backe så kortar du nog ned livslängden.

För övrigt är ett måste för att kunna åka telemark i preparerad backe att skidorna har stålkant.

Mitt tips: köp vanliga turskidor med stålkant för att sedan köpa telisskidor (eller varför inte rippa ett par gamla slalomskidor och sätta telisbindning på dem?)

/Ola
 
Re: Spannlösa turskidor?

OK, jag kanske skall vara lite mer specifik. Ta Åsnes Nansen till exempel. De har ett spann (inte dubbelspann) och är då en kompromiss för de som vill gå på tur men samtidigt kunna njuta av de höjdmeter man hasar upp sig. Lättare och smalare än vanliga pistskidor.

Därav min fråga, skall man ha fiskfjäll eller ej? Hur mycket duger det utför??

/Jakob


mobmob; sa:
Jag förstår inte att du vill ha skidor utan spann när du ska gå på tur. En skida utan spann, som fungerar som en slalomskida, är inte gjord för att vallas med annat än glidvalla. Ska du bara skejta/staka?
Eller blandar du ihop begreppen?
**** [hemgjorda definitioner] ****
inget spann=skidorna är platta

spann=det krävs kraft att trycka ihop skidorna

dubbelspann=som spann + att det blir markant hårdare på slutet att trycka ihop skidan. Tanken är att när man står på bägge skidorna ska man inte lyckas trycka ned skidorna, men om man lägger över vikten på en så ska den skidan bottna. Altså måste vikten på åkaren matchas med skidorna.
****

(Inget tvivel om att det är lättare att åka utför med sådana (spannlösa) skidor dock... har du spann så slår/vibrerar skidorna när man åker i en hård backe.)

Min åsikt är att du inte kan finna en vallningsfri turskida utan spann, har jag fel?
Däremot har jag ganska bra erfarenhet av vallningsfria skidor, speciellt vid varmt blötföre då det krävs klister för att få fäste annars.
En annan fråga är hur länge skidorna håller: "fjällen" under skidorna kommer någon gång att slipas ned, och skulle du använda dessa skidor i backe så kortar du nog ned livslängden.

För övrigt är ett måste för att kunna åka telemark i preparerad backe att skidorna har stålkant.

Mitt tips: köp vanliga turskidor med stålkant för att sedan köpa telisskidor (eller varför inte rippa ett par gamla slalomskidor och sätta telisbindning på dem?)

/Ola
 
Vallningsfria skidor

Jag har åkt 10 år på mina vallningsfria Fischer E99 i fjällmiljö (området Narvik, Abisko, Kebnekaise) med i allmännhet 20-25 kg ryggsäck. Allt tal om spann saknar betydelse när man har tung last. Du vill ha hyfsat fäste i mycket varierande snöförhållanden och då är min erfarenhet att mina vallningsfria skidor har besparat mej massor av slit med omvallningar/tvätt av skidor mm som vissa av mina mera ortodoxa kompisar utsatt sej för (allt för att kunna susa iväg lite fortare och tystare än jag; ofta är det ju så att problemet snarast är att hålla igen nerför en fjällsluttning. Att försöka sej på telemarksåkning med 25 kg på ryggen i en brant fjällsluttning med mycket varierande snökvalitet är åtminstone inget för mej.) Beträffande hållbarheten hos 'fjällen' kan jag bara konstatera att jag tänker använda mina gamla skidor även vid nästa års kampanj (vid påsk) mellan Katterat och Nikkaloukta, med andra ord hållbarheten är mycket god.Jag kan alltså rekommendera vallningsfria skidor om man ska gå på tur med packning i lite mer 'alpin' miljö.
Med vänliga hälsningar/Rune

PS Stighudarna mår faktiskt mycket bättre av frånvaron av valla. Man behöver inte bättra på klistret lika ofta. DS
 
Förtydligande

Jag vill bara poängtera att min fråga om hållbarheten på "fjällen" gällde telemarkåkning i preparerad backe.
När man har en lift som tar en upp och bara åker utför så är jag helt säker på att skidorna går fler meter per dag än vid turåkning -> mer slitage. Det är lätt hänt att köra över en sten som ger en 3dm repa. Det går att fylla igen på platta skidor men har du fjäll... finns inget att göra.

Som Rune nämner är det ganska små möjligheter att åka offpist-telemark i fjällen med packning. Snön är oftast för varierande för att man som normalbegåvad telisåkare kan göra snygga(=oförsiktiga?) åk. Att ramla, som i skidbacken bara är roligt, kan göra direkt ont när man får ryggsäckens extravikt på huvudet t ex.
Naturligtvis finns det undantag, men för mig har det då varit när det funnits kall lössnö.

Men Runes kommentar om att spann är oväsentligt kan jag inte gå med på - köp ett par slalomskidor och sätt turbindning på dem. Obra!

Slutligen:Jag tycker att vallningsfria är bra på turen.
(men inte i skidbacken)

/Ola
 
fjäll bra på tur, men...

inte om man vill göra en topptur en dag, utan packningen. och då har tänkt sig telisutförsåkning! av den lilla erfarenhet jag har, så är fjäll bra då man går på tur. man behöver inte lära sig vallningens svåra konst, vilket jag skulle tycka vara skönt att slippa. men det blir tråkigare utför! det går inte att komma ifrån. mest ifall man går upp nån dag och sen åker ner, men även under själva turen, då en lång utförslöpa väntar..

På åtminstone Fischer så är det vanligt med en bindning mer lik längdåkningens. enligt mig är det svårare att göra telis-svängar med den bindningen, än med skidor med vanlig telisbindning. fjällen gör också svängarna svårare att få till.

det är verkligen svårt att avgöra. tänk på vad DU kommer att göra mest, och ha mest glädje av!

GOD JUL!!

Sara
 
Valla själv!

Hej!
Jag har inte mycket erfarenhet av vallningsfira skidor, jag har inte gått med sånna med full packning på ryggen, men det lilla jag testade var jag inte nöjd. Det var moderna spårskidor med spann, men jag tyckte inte jag fick fäste med dem. När jag i stället bytte till samma modell fast utan "fjäll" gick det mycket bättre. Dessutom tog fjällen i när jag skulle frammåt. Eftersom man på en fjälltur har väldigt varierande tung packning - kanske 10kg på en dagstur och 20-25kg med full packning - kan man aldrig veta ifall spannet kommer att "fungera" med dagens vikt. Och vallningsfria skidor utan spann måste vara jättejobbigt att gå på - då har man ju inget glid alls. Finns det sånna över huvud taget? Man missar ju poängen??? Jag trodde precis som föregående talare att man inte vallar skidor utan spann. Mitt råd är att köpa turskidor med spann/dubbelspann och att valla själv! Ska man upp på tuffa toppar eller gå uppför med pulka kan man alltid använda stighudar.
Det är mitt råd - lycka till!
/Johanna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.