Tur- och telemarksutrustning i ett?

Nu har jag kämt och känt på lite prylar själv. Åsnes Rago fanns för 2095:- på rea. Handlar jag den här veckan bör rätt längd och spann finnas. Skor blir väl allt mellan 1000-2000 kr tror jag. Det fanns också Fisher E99 (?) men jag hittade inte pris på dem.

Det fanns en Alpina 1550 sko för 900 kr. Rottefella BC-bindning glömde jag att kolla vad den kostar. Åsikter om den skon? Den kändes väl inte som den som håller resten av livet. Verkar vara lite konstskinn osv och en rem med kardborre hade redan limningen släppt lite på.

skridskopaket4.jpg

Förresten, hur bra är vallningsfria nuförtiden? Det lutar dock åt att jag vill valla själv.

FÖRRESTEN:
I den här tråden så nämns det om kortefeller på just Rago. Jag såg inga såna hål på de här skidorna vilket tyder på att de har flera år på nacken kanske. Nåt som man klarar sig utan eller ska jag försöka hitta skidor med fäste för korta hudar?

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36472

Pjäxan är ganska tät, nej förlåt väldigt tät och skulle jag handla idag skulle jag köpa en dyrare gtx/lädervariant.

Åsnes skidor finns både med och utan kortefeller. Själv har jag vallningsfria och kör med Black Diamond kickerskins. Samma funktion som Kortefeller, funkar klockrent men är kanske något meckigare än Åsnes variant.

402d13f75400a135cf23a8284a5a7a91.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Senaste och kanske slutgiltiga idén:

- Scarpa T4
- Åsnes Vikafjell för korta stighudar, 3/4 stålkant och 60 mm bred
- Rottefella kabelbindning (väldigt lik Chili fast lite klenare)

Norska Åsnes gör riktigt bra skidor! Nyligen har de bytt design och namn på sina grejer. Rago (hel stålkant) heter numera Amundsen, och Taiga (något smalare och med 3/4-dels stålkant) heter nu Vikafjell.

Med nya designen (dvs Amundsen eller Vikafjell) tycks skidorna finnas i tre versioner: vallningsfri, vallningsbar samt med intergrerat korfellesystem a' la' Åsnes.

Dessa modeller fungerar bäst som turskidor och Scarpa T4 är nog en väl krafig sko. Skidåkandet blir sannolikt trevligare i en smidigare pjäxa tillsammans med NNN-BC-bindning. Några förslag på skor är Alpina 1550, Alpina 1600, Crispi Stetind eller Alfa Skarvet.

(Själv kör jag på ett "budgetpaket": Taiga + Rottefella BC + Alpina 1550 + BD Kicker skins)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips