Tubdäck på kanttrådsfälg, går det?

Som rubriken:

Tubdäck på kanttrådsfälg, går det?
Vad tjänar man på tubdäck, annat än att det är lite ballt med klister?

Senast ändrad:
Om det går på kantrådsfälg vet jag inte. Men det låter ju inte optimalt.

Den största fördelen vid lvg är väll den låga vikten speciellt med kolfiberfälgar.

Vid cyclocoss och mtb får man inte lika lätt punktering, man kan hålla lägre lufttryck och däcken är allmänt sköna att cykla på.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det beror på fälgprofilen samt du lär minst behöva ett stadigare fälgband och god tur om du inte skall få kalvning i tubdäckets slang. Men tills nöds går allt nästan. Reservslang med däckjärn i plast blir dock lättare!

det inte vara grymt svårt att få ett tubdäck över kanten på en kanttrådsfälg?

Thure

Det är svårt, men det går (kan allt vara svårt på vissa fälger avsedda för dem också). Förr i tiden hade jag tubdäck i reserv på touringcykeln ifall däcket förstördes. Det är inget jag skulle göra rutinmässigt, men när man väl fått på däcket, sitter det fint om man kan få upp lufttrycket ordentligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips