Trekking i Kanada

I augusti/september 2008 förverkligade jag ytterligare några vandringsdrömmar genom att vandra i provinserna British Columbia och Alberta i västra Kanada.

Jag vandrade cirka 350 kilometer i Yoho National Park, Banff National Park, Lake Louise, Jasper National Park, Elk Island National Park och Waterton Lakes National Park. Lederna var fint markerade och i bra skick med intressant djurliv i bla Jasper, Elk Island och Waterton Lakes där jag såg björn (11 st på en dag i Waterton), coyote, bisonoxar, big horn sheep, snögetter mm

Besök min hemsida www.stalvik.com för bilder och detaljerad reseinformation.

Jag kan varmt rekommendera Kanada som vandringsland och åker förmodligen tillbaka hösten -09 för att besöka östra Kanada. Någon annan som är på väg dit?

Vojne vojne!

Snygga bilder!!!

Inte utan att man blir sugen att åka tillbaka! Bilder från många gamla välkända områden som man blir riktigt nostalgisk av att titta på. Har du funderingar på Östra Kanada kan jag rekomendera att bland annat besöka Baffin Island, mycket fina vandringar med möjligheten att få se isbjörn som en extra krydda!

Annars är min stora favorit (i alla bemärkelser) Alaska, även om Yukon Territory kommer riktigt nära. Det är där uppe i norr de riktigt stora orörda vildmarkerna finns, pratar man om Kanada är det väl framför allt Kluane och Nahanni NP som jag kommer att tänka på.

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Snygga bilder!!!

Inte utan att man blir sugen att åka tillbaka! Bilder från många gamla välkända områden som man blir riktigt nostalgisk av att titta på. Har du funderingar på Östra Kanada kan jag rekomendera att bland annat besöka Baffin Island, mycket fina vandringar med möjligheten att få se isbjörn som en extra krydda!

Annars är min stora favorit (i alla bemärkelser) Alaska, även om Yukon Territory kommer riktigt nära. Det är där uppe i norr de riktigt stora orörda vildmarkerna finns, pratar man om Kanada är det väl framför allt Kluane och Nahanni NP som jag kommer att tänka på.

/ Stefan

Stefan!

Tack för kommentar och tips!
Skall väga in dem vid planeringen.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips