Toppturer från Spiterstulen (Joutenheimen) under slutet av maj

Hej

Skulle behöva info om toppturer från Spiterstulen, primärt till Galdhopiggen, men även andra toppar.

Tiden är alltså slutet av maj. Så första frågan är väl om det är för sent vid den tiden?
Utrustning: Randonée
Vill undvika glaciärer.

Vad kan man förvänta sig i snöväg generellt vid denna tiden av året?
Någon som har koll på snömängden i år?

Galdhopiggen: Hur ser rutten ut från Spiterstulen-toppen-Spiterstulen? Lämpar det sig för "gå upp, skida ner"? Finns det många branta (lavinfara) partier ?

Allt tips tas emot!

/magnus

Senast ändrad:
Skidor: Spiterstulen-Galdhöpiggen-Spiterstulen

Eftersom Magnusle redan formulerat det så bra hänvisar jag blott till hans fråga och hoppas på bättre tur med svaren. Jag är dock mer flexibel med tiden och funderar på när en skidbestigning är att föredra under tiden april-juni.

Kanske ska tillägga att jag varit på Piggen till fots och med stjärtlapp i juli, så jag har en ungefärlig uppfattning om hur rutten bör se ut. Det var under den turen tanken på att skida ner föddes ...

Tackar!
/m

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips