Nord Norge
Tjena Johan,
jag kan rekommendera paddling i skärgården V-NV om Mo i Rana. Där hittar ni både skyddad och öppen skärgård, höga och låga öar. Ni tar er ganska enkelt till Nesna längst ut i Ranafjorden med bil. Utanför Nesna hittar du Tomma som är fantastisk på sin NV sida. Därifrån kan ni fortsätta ut mot Lovund och är ni i riktig form fortsätter ni de ca 10 distansen längst ut till Traena. Blåser det upp tar ni färjan tillbaka till skyddad skärgård. Sen kan ni paddla upp mot Hestmonas NV sida och kika in i den gigantiska grottöppningen där. Stiga i land på Vikingen och lägga handen på Polcirkelmärket. Paddla in i Holandsfjorden och kliva rätt upp på den stora glaciären Svartisen. Feta djur finns i både havet och i luften. Havsörn flyger omkring som måsar däruppe. Det var en fantastisk plats att paddla på och jag kommer helt klart att sticka dit igen. Ni kommer nog inte att bli besvikna. Vi paddlade 10 dagar i juli, med blandat väder. Vi hade tur med vinden som blåste väldigt snällt.
Tidvattenskillnaden är ca 2 m, där vi paddlade blev vattnet inte särskilt strömt. Men på vissa ställen längst kusten drar det på rejält. Kolla sjökort och den Norska lotsen där ni finner lite all möjlig bra information. Dom norska sjökorten är ganska otympliga och båtsportskorten täcker inte in den delen av skärgården. Jag paddlade efter Norska 'Gröna Kartan' men det fanns sjökort i sällskapet jag paddlade med. Det är ingen dum idé att ha bägge med.
Det var ett lite snabbt svar det här, om du vill ha mer information skicka ett mail.
mvh,
f r e d r i k