tips på turer i nordnorge

Hallå !
Är det någon paddlare som har tips på turer i Nord-norge i slutet på sommaren. Vi är två ganska erfarna paddlare som har tänkt att paddla en vecka i vattnen kring Narvik

Nord Norge

Tjena Johan,

jag kan rekommendera paddling i skärgården V-NV om Mo i Rana. Där hittar ni både skyddad och öppen skärgård, höga och låga öar. Ni tar er ganska enkelt till Nesna längst ut i Ranafjorden med bil. Utanför Nesna hittar du Tomma som är fantastisk på sin NV sida. Därifrån kan ni fortsätta ut mot Lovund och är ni i riktig form fortsätter ni de ca 10 distansen längst ut till Traena. Blåser det upp tar ni färjan tillbaka till skyddad skärgård. Sen kan ni paddla upp mot Hestmonas NV sida och kika in i den gigantiska grottöppningen där. Stiga i land på Vikingen och lägga handen på Polcirkelmärket. Paddla in i Holandsfjorden och kliva rätt upp på den stora glaciären Svartisen. Feta djur finns i både havet och i luften. Havsörn flyger omkring som måsar däruppe. Det var en fantastisk plats att paddla på och jag kommer helt klart att sticka dit igen. Ni kommer nog inte att bli besvikna. Vi paddlade 10 dagar i juli, med blandat väder. Vi hade tur med vinden som blåste väldigt snällt.

Tidvattenskillnaden är ca 2 m, där vi paddlade blev vattnet inte särskilt strömt. Men på vissa ställen längst kusten drar det på rejält. Kolla sjökort och den Norska lotsen där ni finner lite all möjlig bra information. Dom norska sjökorten är ganska otympliga och båtsportskorten täcker inte in den delen av skärgården. Jag paddlade efter Norska 'Gröna Kartan' men det fanns sjökort i sällskapet jag paddlade med. Det är ingen dum idé att ha bägge med.

Det var ett lite snabbt svar det här, om du vill ha mer information skicka ett mail.

mvh,
f r e d r i k

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips