Tips på sträcka för oerfarna vandrare

Hallå hallå!

Jag och tre av mina vänner ska bege oss ut på en kortare fjällvandring i slutet av sommaren, runt den 15 augusti planerar vi att börja. Jag har varit ute på två fjällturer plus en hel del tältning i skogslandskap, de övriga tre är helt nya för fjället och har väldigt begränsad erfarenhet av vandring och tältning överlag. Vi har vår utgångspunkt i Västerbottens inland, åtta mil nordost om Lycksele, utanför Norsjö.

Planen är att vi ska vara borta 3-4 nätter med tält. Vi behöver således inte tillgång till stugor, affärer eller dylikt.

Så. Min fråga är då, har ni några tips på vart vi bör bege oss? Vi vill inte åka allt för långt från vår utgångspunkt då vandringen är så kort. Känns som slöseri med pengar och tid att sitta för länge i en bil i förhållande till vandringens omfattning. Vi skulle föredra om start och slut på vandringen var vid samma punkt. Det underlättar enormt med biltransporten. Men. Det är inget avgörande, det brukar alltid gå lösa på något vis.

Just nu har vi kollat på att börja i Hemavan. Där går vi öster om västra Syterbäcken rundar vid södra Sytertoppen och går tillbaka till Hemavan via Murtsertoppen. Jag hoppas att kartan nedan kan ge en lite tydligare bild av vad jag menar. Så något i den stilen, men har ni bättre förslag är jag beredd att lyssna.

http://www.hitta.se/kartan!~65.8450...search!i=2000006251!q=Hemavan!t=single!st=plc

Ni har det bra som bor så nära fjällen! De flesta av oss måste resa mycket längre.

Det är inget fel på Norra Storfjället, det blir säkert en fin tur. Själv hade jag kanske åkt till Ammarnäs och parkerat vid vägslutet vid Stor-Tjulträsket. Därifrån kommer man snabbt upp på Ammarfjället där man med fördel kan tillbringa era 3-4 dagar. Du har väl koll på fjällkartan på nätet

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hallå hallå!

Just nu har vi kollat på att börja i Hemavan. Där går vi öster om västra Syterbäcken rundar vid södra Sytertoppen och går tillbaka till Hemavan via Murtsertoppen. Jag hoppas att kartan nedan kan ge en lite tydligare bild av vad jag menar. Så något i den stilen, men har ni bättre förslag är jag beredd att lyssna.

Jag har gått den ett par gånger och gillar den turen skarpt som kortare tur. Att snedda upp till sjön under tärnaglaciären rekommenderar jag, sedan är det rakt söder tills man viker av upp mot vindskyddet vallentjåkke i passet där man tar upp leden över Murtsertoppen.

Vägarna är rätt klara och lätta att följa, det enda att tänka på är väl att faktiskt följa leden över Murtsertoppen, andra vägar upp på den toppen kan vara branta och storblockiga. Vid 1223 tar man lämpligt höger och stigen direkt ner mot Hemavan.

Tälta sista natten går bra om man följer vinterleden lite efter vallentjåkke. Uppe vid vindskyddet är det nog väl stenigt, men det är inte långt ner innan det går bra. Sedan går man tillbaka och följer leden och har en bekväm halvdag kvar ner till Hemavan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips