Tips på mångsidig gps

Hallå
Jag skulle vilja ha tips på en gps som går att använda i bilen, på cykel, i kajaken och under vandring i skogen.
Finns det några bra som går att använda till alla dessa ändamål och som funkar bra till alla användningsområden?

Jag känner till Garmins Nüvi 500, men är den bra till alla ändamål?

Finns det fler märken eller modeller som är lika bra eller bättre än Nüvi 500?


Om jag ska lägga pengar på en gps så vill jag kunna använda den hur jag än tar mig fram.
 
Satsa på två GPS-mottagare

Jag skulle rekommendera att satsa på två GPS-mottagare, en för bilen och en för resten, då gps-kraven vid bilkörning särskiljer sig alltför mycket från gps-kraven vid de övriga användningsområdena.

I bilen sitter mottagaren väl skyddad från väder, slag och stötar, varför en bil-GPS inte brukar vara ruggad. Dessutom är strömtillgången god via cigarettuttaget, varför GPS-mottagarens interna batteri sällan behövs användas och då bara för kortare stunder. Däremot är en navigeringsröst synnerligen praktiskt, då man kan hålla ögonen på trafiken istället för på mottagaren. Skärmen bör gärna vara stor för att ge en bra och tydlig bild när man kastar ett snabbt öga på mottagaren. Kartorna måste vara ruttbara vägkartor.

I friluftslivet är GPS-mottagare däremot utsatt för väder, vind och ibland även en hel del stötar. Alltså måste navigatorn vara förberedd för detta (vara ruggad, IP7X). Vidare är ju strömkällan begränsad och reservbatterier kan ofta behövas under längre turer, alltså vanliga LR6-batterier - företrädesvis laddbara med god kapacitet (+2500 mAh). Mottagaren får ju inte vara särskilt stor och klumpig om den ska få hänga med ut i terrängen. De friluftsbaserade kartorna bör ju ej vara ruttbara, då det huvudsakliga användningsområdet är utanför trafikerade vägar.

Beträffande bil-GPS så kommer det nya modeller var och varannan månad, där de flesta modellerna enklast köps i första bästa elektronikbutik. Kolla igenom aktuella tester på nätet först, innan du besöker din elektronikbutik. Eventuellt kan en avancerad yuppienalle funka i bilen.

Till de övriga användningsområden rekommenderas alltså avancerade frilufts-modellerna från Garmin och Magellan. Då du kör kajak, så kolla noga vilka modeller som flyter i vattnet. Sålunda ska Garmin 76 C(S)X alltid flyta, medan den snarlika Garmin 60 C(S)X bara flyter ibland (beroende på vilka batterier som råkar sitta i). Hurvida Magellan Triton-serien flyter känner jag ej till.

Till de friluftsanpassade modellerna ingår bara en (ofta föråldrad) baskarta, som är fullständigt värdelös för all friluftsliv. Friluftsbaserade kartor (Garmins FriPro respektive Magellans Topo+) och sjökort får således införskaffas och ingå i budgeten. Både GPS-kartor och GPS-sjökort kostar dessvärre en bra slant och duger dessvärre bara för närnavigering. För översikt rekommenderas fortfarande traditionella papperskartor/sjökort eller kartutskrifter från t.ex. Lantmäteriets gröna CD-kartor (Kartex).

Slutligen för cykling och kajak så behövs lämpliga GPS-hållare. Tyvärr lämnar många originalhållare en del övrigt att önska vid cykling, men det finns lämpligare (men klart dyrare) fordonshållare från bl.a. Touratech. (Vilka hållare som funkar för kajaking får andra forumdeltagare svara på).
/Niklas
 
Jag tycker att du ska skrota bilen och fundera på att investera i en eTrex vista hcx eller 60 csx :) Den sistnämnda har något större skärm men också med aningen sämre batteritid. De är likvärdiga sånär som på ett par funktioner. Finns många trådar om just de här två modellerna. Jag är jättenöjd med min vista, har en kusin som är lika nöjd med sin 60 csx.

Det finns dyrare och fräsigare modeller, men kom ihåg att Friluftskartan Pro (topografisk) + City navigator (ruttbar vägkarta) kostar åtminstone 2500 kr tillsammans. Teknik i all ära, men det är också kombinationen av dessa kartor som gör gps:en mångsidig. Du bör köpa kartorna på dvd/cd och inte på minneskort, om du vill kunna använda dem i datorn. Köper du City navigator finns den i två versioner: "vanlig" och NT. Satsa på NT om din gps är kompatibel!

Lycka till!
 
Tack

Tack för svaren.
Jag får se vad framtiden ger för modeller. Jag har inget jättebehov av en gps just nu ialf. papperskator får duga ett tag till.

Men jag tar gärna emot fler tips om någon har nått mer att tipsa om.
 
Ordimport/låneord = språkutveckling


Det svenska språket har hela tiden införlivat nya låneord från flera kulturellt dominerande språk. Just nu är det engelska och då främst den amerikanska varianten som dominerar ordimporten/låneorden, men tidigare har många ord även importerats/lånats från tyskan (både lågtyska och högtyska språkområden), franskan och latinet.

Dessa språk har helt enkelt många ord (framför allt tekniska termer), som saknar en bra svensk motsvarighet. Med de utrikiska orden blir det enkelt att vara mer precis och exakt i sitt språk. Med enbart svenska ord blir beskrivningen mer trubbig och luddig, anser jag. Själv sätter jag ära i att vara så specifik i språket som möjligt, därav användningen av en del främmande ord som t.ex. ordet ruggad.
/Niklas
 
Det svenska språket har hela tiden införlivat nya låneord från flera kulturellt dominerande språk. Just nu är det engelska och då främst den amerikanska varianten som dominerar ordimporten/låneorden, men tidigare har många ord även importerats/lånats från tyskan (både lågtyska och högtyska språkområden), franskan och latinet.

Dessa språk har helt enkelt många ord (framför allt tekniska termer), som saknar en bra svensk motsvarighet. Med de utrikiska orden blir det enkelt att vara mer precis och exakt i sitt språk. Med enbart svenska ord blir beskrivningen mer trubbig och luddig, anser jag. Själv sätter jag ära i att vara så specifik i språket som möjligt, därav användningen av en del främmande ord som t.ex. ordet ruggad.
/Niklas

"Problemet" är ju att ordet "ruggad" redan finns i det Svenska språket! Det är redan ett Svenskt ord sedan mycket länge, och har redan åtminstone två betydelser, det ena gäller en fågel som kan vara "ruggad" (nyligen bytt fjädrar, så som fåglar gör) eller så har det att göra med tyg där ytan kan vara ruggad (fluffad), lite så som fleece. Eller så kan t.ex en metallyta vara "ruggad", och inte slät. Ordet "ruggad" har alltså redan en annan betydelse än det du försöker ge det, och det är inte direkt kreativt att ge det här ordet nya betydelser, utan ganska förvirrande tyvärr... det låter bara knäppt!

Kom med ett bättre ord för det Engelska Rugged! Oöm kanske? Tålig kanske?

Mvh!
 
Det är ju så häfftigt att använda svengelska idag att man inte ens tänker efter om det finns ett svensk ord. Sveneklska "ruddad" är väl just "oöm" som Ehrsa skrev.

Åter till ämnet.

Fundera på om Garmin Oregon 400t kan vara lämplig som mångsidig GPS. Den har väl förvisso inte någon trevlig tjej som talar om när man ska svänga vid navigering med City Navigator. Räcker den förinstalerade toppografiska kartan till för geocaching? Huvud tanken för mig är att den ska användas på cykelturer som cykeldator och kartstöd till papperskartor, lite geocaching är inte fel heller och City Navigator har jag liggandes på CD som jag kan lägga in också. Till bilen har jag redan en GPS som passar bra där så det blir nog när man ibland ger sig ut på geocaching som Oregon kan hamna i bilen också.
 
Fundera på om Garmin Oregon 400t kan vara lämplig som mångsidig GPS. Den har väl förvisso inte någon trevlig tjej som talar om när man ska svänga vid navigering med City Navigator. Räcker den förinstalerade toppografiska kartan till för geocaching? Huvud tanken för mig är att den ska användas på cykelturer som cykeldator och kartstöd till papperskartor, lite geocaching är inte fel heller och City Navigator har jag liggandes på CD som jag kan lägga in också. Till bilen har jag redan en GPS som passar bra där så det blir nog när man ibland ger sig ut på geocaching som Oregon kan hamna i bilen också.

Rent generellt så är inte Nüvi / Colorado / Oregon lämpade för fordon som kör offroad & småvägar. Dvs inte för cykel, MC och ATV. Det beror bl a på att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning. Dvs vid minsta avvikelse från planerad rutt så förstörs den.

Bättre att köpa 60 CX/CSx eller eTrex HCx Legend/Vista. Dom har alla den funktionalitet som behövs.
 
"Problemet" är ju att ordet "ruggad" redan finns i det Svenska språket! Det är redan ett Svenskt ord sedan mycket länge, och har redan åtminstone två betydelser, det ena gäller en fågel som kan vara "ruggad" (nyligen bytt fjädrar, så som fåglar gör) eller så har det att göra med tyg där ytan kan vara ruggad (fluffad), lite så som fleece. Eller så kan t.ex en metallyta vara "ruggad", och inte slät. Ordet "ruggad" har alltså redan en annan betydelse än det du försöker ge det, och det är inte direkt kreativt att ge det här ordet nya betydelser, utan ganska förvirrande tyvärr... det låter bara knäppt!

Kom med ett bättre ord för det Engelska Rugged! Oöm kanske? Tålig kanske?

Mvh!

Att ett ord ofta kan ha flera olika betydelser märks enklast vid översättningar mellan två olika språk. Kolla t.ex. i ett större lexikon så förstår du nog vad jag menar. Att det efterhand läggs på fler betydelser på ett ord kallar jag för språkutveckling, även om du verkar kalla det mer för språkinveckling. :)

Jag tycker att ruggad är ett bra och exakt ord för att beskriva en önskvärd egenskap hos frilufts-GPS och fältdatorer. Dessutom är ordet ruggad väl inarbetat bland fackfolk. Ska jag använda svenska ord för att beskriva termen ruggad, blir det flertal ord som ändå inte känns heltäckande på samma sätt.

PS! Att fåglar ruggar emellanåt känner jag väl till. Däremot är det en nyhet att tyger kan ha en ruggad yta.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
jowi7991 Tips på GPS grunder Navigering 8
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
nullebulle tips på navigator Navigering 7
niiska tips på gps tack!! Navigering 3
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4
lnorlander Tips på GPS till bilen? Navigering 0
lod Kommproblem på bärbara -tips! Navigering 0
KM Tips på bra programvaror till Garnin 12 XL Navigering 1
thureb Tips och trix Locus map hösten 2022 Navigering 5
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
coolmarcus Bra GPS för globalt bruk? TIPS önskas! :) Navigering 6
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
Deltidseremiten GPS-tips önskas Navigering 21
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
rogge88 Tips, skapa bird view i gps, telefon mm. Navigering 0
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
Chimalli Vill ha gps-tips för inköp Navigering 9
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
AfTech54 Gps plotter tips Navigering 14
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
jonasolof Några tips om Royaltek BT GPS 2001 Navigering 0
PR 276C ver. 3.00 - tips för att gå runt bugg Navigering 1
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
3313 Tips om kartprogram. Navigering 1
musse_65 Gps tips till semestern tack.. Navigering 4
travelcamel Tips för alla med US ver. av Meridian Basic Navigering 0
travelcamel Hett tips... Navigering 7
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
lac Tips om GPS Navigering 2
clindh Tips: vattensäkert rivtåligt skrivarpapper Navigering 4
Tips om GPS Navigering 0
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.