Tips på havskajak för älskare av Grönlandskajaker

Hej! Under mina semestrar på Grönland, har jag haft privilegiet att få använda grönlänska jägares egna kajaker. Dessa kajaker blev jag omedelbart väldigt förtjust i.

Här hemma i Sverige har jag paddlat diverse olika moderna havskajaker, men de känns i allmänhet tungdrivna, svårmanövrerbara, långsamma och allmänt klumpiga. Förutom att jag säkert är en tekniskt dålig paddlare, är jag också liten, längd 156 cm, vikt 47 kg. Jag har bla prövat Arctic som för mig inte tycks ha några likheter alls med de grönländska kajakerna, utan mest känns som en flotte. De flesta jag prövat har känts ungeför så, utom Viking Expedition som kändes bättre. Jag har tyvärr inte tid eller kunskap för att kunna underhålla en träkajak eller en grönländsk kajak, så det jag söker är en underhållsfri vanlig kajak som liknar de grönlänska så mycket som möjligt, iallafall känns så mycket som möjligt som de kajakerna gör.

Jag tänkte pröva Sirus S och North Shore Fuego. Jag är tacksam för andra tips. Jag behöver inte kunna lasta mycket, jag vill kunna lära mig rolla (har aldrig prövat, 3-gradigt vatten är inte stället att lära sig på även om en kajakman på Grönlands västkust säkert hade varit en underbar lärare) och jag behöver inte en speciellt stabil kajak eftersom jag har mycket bra balans. Däremot är jag liten och klen, och vill ha en kajak som inte är så tung.
[Ändrat av C Elegans 2003-09-03 kl 04:02]
 
Ett tips...

En modell som kanske hade varit något är möjligen Feathercrafts "Khatsalano". Har inte själv provat den, men utseendet är mycket baserat på en "riktig grönländsk kajak". Det är en faltkajak, så "skin-on-framekänslan" finns ju också där. Nackdelen är väl priset (nog bland de dyraste som jag hittar hos svenska återförsäljare). De i Sverige som jag vet säljer modellen är "Orust kajak" och "Avanza fritid".
Orust kajak kan du hitta här på länkar-återförsäljare.
Vill även säga att en träkajak byggd med glasfiber/epoxy inte kräver mycket mer underhåll än de kommersiella kajaker som säljs. Lycka till!
 
Qajaqusa

http://www.qajaqusa.org finns det bra diskussionsforum där det bland annat diskuteras vilken av de "kommersiella" kajakerna som är mest grönlandslik.
I övrigt så finns det massa information om grönlanskajaker och paddling med dessa på Qajaqusa's sidor.
En kajak som är lättrollad är Romany från NigelDennis Kayaks, finns även i en lågvolymsvariant med liten sittbrunn som kanske kan passa?
Anas Acuta från Valley är en annan kajak som ofta nämns när det diskuteras lättrollade och lättmanövrerade kajaker.
Björn Thomasson har ritat en modell som heter Hunter baserad på östgrönlandska förlagor.
Mvh Erik
[Ändrat av eriksjos 2003-09-03 kl 10:37]
 
Jag kan bara jämföra med en hembyggd galonklädd eskimåkajak som vi har på klubben, men jag skulle rekommendera dig att absolut prova P&H Sirius. P&H har även släppt en ny modell, Bahiya, som påminner mycket om Sirius men som är lite längre. Den har också mer markerade slag och svarar bättre på kantning.

Ett alternativ som jag har paddlat är Valley Pintail . Kort, lågvolym med lågt akterdäck för att vara enkel att rolla. Inte direkt snabb men mycket lättmanövrerad och (antagligen) en alldeles utmärkt surfkajak. Ville gärna åka iväg på de små vågor som jag hittade i alla fall. Det är en av de roligare kajakerna som jag har provat.

Valley gör även ovan nämnda Acuta, som är lite smalare och har en annan tvärprofil. Den har jag dock aldrig paddlat.

/Jott
[Ändrat av Jott 2003-09-03 kl 14:16]
 
Hej!

Jag rekommenderar Umiak fran Paddel Meier i Tyskland, Den är 560 lang, 48 bred och väger 18 kg (Diolen). Den är väldig snabb och lättmanövrerad, men ocksa mycket, mycket (!) rank, men man vänjer sig... Sen är det jättekul att paddla i den, men man behöver som sagt bra balanskänsla.

<http://paddel-meier.de>

Hälsningar fran Tyskland / Anja
 
Jag själv paddlar en Langeoog - den skulle ocksa passa dina krav. Den är ritad av Udo Weiterer (Bremen) och byggd av Rook & Schmidt (Hamburg). Längd 554, bredd 54 cm. Vikt omkring 20 kg (Diolen). Langeoogen är ocksa mycket snabb, men inte lika rank. Den är inte sa lättmanövrerad utan paddlar bara rakt fram (som en järnvägsspar). Ute i skärgarden eller pa havet är det mycket bra, men pa flodar maste man kunna kantra.
Det finns tyvärr inga informationer/bilder i Internet, men du kan fa bilder av mig. Och om du har möjlighet att komma till Tyskland far du gärna testa den.

Umiak - Informationer hittar du hos Paddel-Meier:
http://www.paddel-meier.de

Hälsningar / Anja
 
Windsbraut; sa:
Jag rekommenderar Umiak fran Paddel Meier i Tyskland, Den är 560 lang, 48 bred och väger 18 kg (Diolen). <http://paddel-meier.de>

Hej Anja,
Den ser spännande ut ;-)
Men jag som inte greppar tyska (så bra som min tyskalärarinna önskade) undrar: det ser ju lite ut som att den har roder, enligt bilderna, är det verkligen riktigt?? Eller är det bara en skedda?
Patric
 
Hej Patric!

ja, Umiaken har roder.

Langeoogen har varken roder eller skädda. Pa tyska säger man "feste Flosse" (= fast fena?).

Hälsningar / Anja
 
Nordkapp

Min fru har ungefär dina kroppsmått. Hon hade också svårt att hitta en kajak som passade henne men är nu mycket nöjd med sin Nordkapp. Nordkapp finns i lite olika versioner. Du bör prova en som har låg volym och liten sittbrunn.

Nordkapp görs i England av Valley Canoes och jag tror att det finns flera svenska återförsäljare. Min fru beställde en lättare variant av Nordkappen.
http://www.atlantickayak.com/valley_canoe_products.htm

Bl a Svima http://www.svima.se i Solna säljer Nordkapp. Anas Acuta är också rätt läcker men jag vill minnas att den jag paddlat var lite väl lovgirig i sidvind. Detta med lovgirighet är också något som min fru någon gång haft problem med på Nordkappen men jag tror att det är mindre uttalat om du väljer en Nordkapp med rörlig skädda.

Thure
 
qajaq--not gajariaq

Hej! Under mina semestrar på Grönland, har jag haft privilegiet att få använda grönlänska jägares egna kajaker. Dessa kajaker blev jag omedelbart väldigt förtjust i.

Enligt Grönlänska kajaktävlings domarna är BBK Valkyrie från USA närmast orginalkajakerna.

Citat från Qajaq-USA sidan:

[ Because of its design and volume, Judge Kampe Absalonsen tells Mark that he may call his Valkyrie a "qajaq"--not qajariaq ("qajaq-like"), as most American and British kayaks are called. Kampe also insists that a qajaq should not be called a "boat"! ]

Titta http://www.bbkayak.com
 
Re: qajaq--not gajariaq

De såg läckra ut. Har du paddlat någon av dessa?

Thure

Lill-Klas; sa:
Hej! Under mina semestrar på Grönland, har jag haft privilegiet att få använda grönlänska jägares egna kajaker. Dessa kajaker blev jag omedelbart väldigt förtjust i.

Enligt Grönlänska kajaktävlings domarna är BBK Valkyrie från USA närmast orginalkajakerna.

Citat från Qajaq-USA sidan:

[ Because of its design and volume, Judge Kampe Absalonsen tells Mark that he may call his Valkyrie a "qajaq"--not qajariaq ("qajaq-like"), as most American and British kayaks are called. Kampe also insists that a qajaq should not be called a "boat"! ]

Titta http://www.bbkayak.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
mattsson82 Tips på nybörjarkurs? Paddling allmänt 4
Åskan tips på helgpaddling Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Henkes Tips på rundtur i dalarna Paddling allmänt 14
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.