Tips på bra leder i Närheten av STHLM

Hej! Vi är ett gäng grabbar som ger oss ut och paddlar varje år. Jag undrar om det finns någon som har bra tips på paddelställen.
Vi har paddlat mestadels nere i Sörmland typ Båven vid Skebokvarn och Tisnaren i Katrineholm. Jag skulle vilja ha lite förslag på ställen som erbjuder lugnt vatten samt mycket åar. Vi kan väl tänka oss att åka en bit också om det är värt bilresan.
Tips emotages med stor tacksamhet, gärna ocksåå vilket kanotcenter ni har nyttjat.
Tack på förhand!
Robert Danielsson

Marvikarna

Jag vill tipsa om Marvikarna.
Det är vackert och lättpaddlat. Det börjar med långsmala sjöar omgårdat av branta klippor. Det finns vindskydd längs leden.

Börja i Åkers Styckebruk och paddla till Gnesta eller Vagnhärad

Här hyrde vi kanot:
http://www.kanotkungen.se

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Lite tuffare

Hejsan.
Varför inte göra er paddling lite tuffare?
Jag vill tipsa er om att det är möjligt att börja paddlingen i Marvikarna lite tidigare, nämnligen i sjön Eklången. Min bror och flera av våra kompisar paddlade från Eklången via Marvikarna till Trosa på 3 dagar, (i ganska skapligt tempo). Sök på Utsidans karta för att få lite mer info eller gå in på denna länk: http://home.bip.net/kanotguiden/Sorml/LANNAPR.HTM

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips