Tips på berg

Undrar om någon har några tips på bra berg som man kan bestiga utan klätterutrustning.

Har bestigit Mt Ngauruhoe på Nya Zeeland samt Kebnes sydtopp (västra leden) och är nu sugen på mer till sommaren. Har ingen erfarenhet av säkring och sådant, men tycker om när det är lite klättring och inte bara seg sakta stigande uppförsbacke.

Kan tänka mig både Sverige och utland, men det som är lite tråkigt med Sverige är ju att man redan bestigit den högsta toppen... Bra dock om man kan tälta gratis nånstans nedanför...
 
Store Smørstabbstind i Jotunheimen är kort från bussen och ganska brant för att vara vandringstopp. Finns tältningsmöjligheter på runt 1700moh precis nedanför om jag inte minns fel.

Nordre i Hurrungane går det att välja en väg som gör att det blir lite hands-on sista biten, men man kan också gå upp på den, även där är det ganska nära buss och finns fina tältmöjligheter precis i närheten.
 
Några tips!

Men du, fokusera inte så mycket på höjden tycker jag.. Att du redan bestigit Kebne betyder inte att det inte finns många andra fina toppar i Sverige :) Sylarna är tex jättefint och inte alls sådär segsluttande och ligger bra till geografiskt. Normalleden är något exponerad och kräver lite lättare scrambling (handstöd). I Sarek finns jättemånga fina scrambling och trekking toppar som inte kräver repsäkring, har toppbilder från bla Svarta Spetsen, Vuojnestjåkkå och Nilas Kam i mina album. Kan varmt rekommendera allihopa!

Norge är ju jättefint, du kan kolla lite toppar på http://www.scandinavianmountains.com/. Finns en hel del som går att bestiga utan regelrätt klättring.

Alperna är också super, dock så kräver dom flesta höga toppar åtminstone glaciärvandring och då ska man gå i replag med kunnigt folk.

..eller så ser du till att lära dig lite mer om repsäkring och glaciärer så öppnar sig en helt ny värld av fina berg för dig!!


//Björn
 
Tack för snabba svar!

kjoil - var inne på din hemsida och av bilderna att döma såg Nordre Hurrungane riktigt härligt ut! Synd bara att det fanns toppar runt omkring som såg högre ut, då vill man liksom upp på dem...

Björn - Har funderat på Sarek, verkar fint, men det är ju det där med höjden... Har likaså funderat på att gå en kurs, just kollat på Kebnes sommaralpina, men det kostar ju lite... Eller har man nytta av en simpel inomhuskurs?
 
Björn - Har funderat på Sarek, verkar fint, men det är ju det där med höjden... Har likaså funderat på att gå en kurs, just kollat på Kebnes sommaralpina, men det kostar ju lite... Eller har man nytta av en simpel inomhuskurs?

Hehe ok, så du gillar höjd! Mmm, men då kanske Galdhöpiggen kan vara något för dig?! Då blir det högst i Skandinavien om det känns bra :) Kolla in den på sidan jag länkade till i förra inlägget.

Den typ av rephantering/glaciärkunskap du bör ha för att göra galciärbestigningar på egen hand får du bäst genom en glaciärkurs eller en introkurs i alpin klättring/bergsbestigning. Den vid Kebne är nog kanon. Finns också sk brekurser (bre = glaciär) i Norge som folk brukar tala väl om. En grundkurs i klippklättring på din lokala klippa i Sverige är också bra för att komma igång med rephantering, säkerhetstänk mm plus att det är jättekul att få lära sig klättra "på riktigt", men det täcker inte in glaciärkunskapen. Vid inomhusklättring får man i princip bara lära sig att säkra andra klättrare och det räcker inte för alpinism.

Om jag får säga vad jag tror så kommer du att välja toppar lite mera efter klätterkvalitet snarare än höjd (eller andra siffror) om det är så att du lär dig mer om alpinism och bergsbestigning. Helt plötsligt så kommer man på att det vore kul att "kättra den där linjen" eller "göra den där häftiga kammen" snarare än att fokusera på en hög men kanske "tråkig" topp. Med det sagt: viktigast är väl ändå att du har kul och klättrar dom toppar du vill! :)

//B
 
http://www.bergtatt.net tillsammans med scandinavianmountains.com som nämnts tidigare är riktigt bra för tips om berg i norge.

Berg som ligger mellan 'vandringsberg' och tekniska toppar kan vara lite kluriga. Det blir ofta mycket 'scrambling' (på engelska) eller 'klyvning' (på norksa) som kan ibland vara exponerat. Har man inget klätterutstyr får man vara beredd att vända ibland. Annars är det bra att ha med rep och sele som man ka ta ut om man känner att det behövs. Det kan också vara bra om vädret försämras; en tur som går bra utan säkring när det är torrt kan vara väldigt mycket värre när det är blött.
 
Hehe ok, så du gillar höjd! Mmm, men då kanske Galdhöpiggen kan vara något för dig?! Då blir det högst i Skandinavien om det känns bra :) Kolla in den på sidan jag länkade till i förra inlägget.

Den typ av rephantering/glaciärkunskap du bör ha för att göra galciärbestigningar på egen hand får du bäst genom en glaciärkurs eller en introkurs i alpin klättring/bergsbestigning. Den vid Kebne är nog kanon. Finns också sk brekurser (bre = glaciär) i Norge som folk brukar tala väl om. En grundkurs i klippklättring på din lokala klippa i Sverige är också bra för att komma igång med rephantering, säkerhetstänk mm plus att det är jättekul att få lära sig klättra "på riktigt", men det täcker inte in glaciärkunskapen. Vid inomhusklättring får man i princip bara lära sig att säkra andra klättrare och det räcker inte för alpinism.

Om jag får säga vad jag tror så kommer du att välja toppar lite mera efter klätterkvalitet snarare än höjd (eller andra siffror) om det är så att du lär dig mer om alpinism och bergsbestigning. Helt plötsligt så kommer man på att det vore kul att "kättra den där linjen" eller "göra den där häftiga kammen" snarare än att fokusera på en hög men kanske "tråkig" topp. Med det sagt: viktigast är väl ändå att du har kul och klättrar dom toppar du vill! :)

//B

Jo, förstår absolut vad du menar. Var till exempel väldigt sugen på att nå Tulpagorni genom att klättra på kraterkanten när jag var vid Kebne. Frågade i informationen om de trodde det var möjligt, men fick så stränga förhållningsorder att jag lydde dem och tog den andra vägen. Var ensam också, så kändes säkrast. Var nog tur, för när jag väl tittade ner på kratern uppifrån toppen såg det väldigt brant ut...

Det ultimata vore ivf både rolig klättring och att bräcka sin senaste höjd...

Ska kolla in scandinavianmountains (och bergtatt) noggrannare.
 
Jutenheimen

Jag tror du skulle gilla Jutenheimen i Norge, där finns toppar på olika nivåer och kurser till mer lagom priser (så var det i alla fall för ett par år sedan, kolla norska turistföreningens hemsida, har för mig de finns där).

Dessutom Galdhöpiggen, i och för sig promenad men du kommer lite högre och får inte bara Scandinaviens utan hela Nordens högsta berg med dig i bagaget hem som bonus, - om allt går väl vill säga!!
 
http://www.bre.no/ har glaciär och klättringskurser i Jotunheimen. Men högsta berget där - Galdöpiggen är enkel vandring hela vägen, går säkert att ta alternativa leder iofs. Själv bryr jag mig inte så mycket om vad som är högst, att vara på fjället är fin semester oavsett :)
 
Är du och traskar vid Galdhöpiggen så har du ju även Glittertind och Besseggen i samma trakt som bör ses om man ändå är där. De är roligare än Galdhöpiggen.

I Sverige har du ju lättillgängliga vandringstoppar som Sylarna (Att gå upp på lillsylen och sedan därifrån via kammen till storsylen är en trevlig tur som känns luftig och lite spännande utan att vara klättring.) Även Helags rekomderas. Står man ut med lite längre anmarsch finns det ju hur många som helst egentligen i svenska och norska fjäll.
 
kolla på scandinavianmountains.com här fins turbeskrivningar över alla tvåtusenmeters toppar kostar inget att tälta i svenska och norska fjällen om man inte är i närheten av en fjällstation och vill ha tillgång till service utrymme mm. och mitt tips är om du absolut måste upp högre än din senaste bestigning är att börja med det lägsta av dom så kommer du ju ha ett hundratal toppar kvar som är högre och kan göra massor av fina turer i scandinaven. de flesta som kommer ner från everest slutar knappast att gesig på nya berg. jag har klättrat skagastölstind men mitt nästa projekt är betydligt lägre men troligtvis inte upplevelsen så mitt råd är skit i höjden
 
Tack för alla tips! Lutar nu åt att ta Sarek samt eventuellt en Norge-tripp till kanske Jutenheimen. Där får det isf nog bli Galdhöpiggen för höjdens skull och en annan topp för klättringens skull.

Problemet med Sarek är att det verkar finnas så mycket toppar att välja på. Saitaristjåkka ser mest lockande ut, men går tydligen inte utan klätterutrustning. Sarektjåkkå är ju högst, men kräver enligt annat forum glaciärvana. Svarta spetsen låter lockande, men har väl högre toppar runt omkring som man då kommer bli mer sugen på. Sen verkar Nils kam ha väldigt fina vyer. Och så är en aspekt att jag måste ta hänsyn till läget om jag öht ska få med någon till tältplatsen...

Antar att det står en hel del om Sarek i andra trådar, men får nån ett infall av att skriva nåt även här är det välkommet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...