tips kajak på åland

Söker tips på kajakrutter på Åland.

Vi är fem kompisar som skall padla havskajak på åland i sommar (juli 2002). Vi skall var ute i en vecka (ev. längre) och hyr kajakerna på plats, vi kan själva välja isätttningsplats på Ålands "fastland".

Vi söker tips på fina turer/områden som funkar bra för en veckas paddling. Har hört att nordöstra skärgården är fin, men även sydöstra nedåt Kökar.... Vi vill helst uppleva ytterskärgård med kontakt med det öppna havet. Är någorlunda vana paddlare, men ej extrema.

Fredrik
 
Bra iläggningsplatser?

Länken till GoAland, var inte särskilt upplysande om man letar bra iläggningsplatser och paddlingsområden.
Inte hade jag i alla fall tänkt paddla med Mariehamn inom synhåll! Jag har också efterlyst tips om Åland på denna sida och jag vet att massor av människor varit där, men dom vill tydligen inte dela med sig av denna information.
Eller??

Häsningar

Camilla
 
Lätt att hitta

Det är väldigt enkelt att hitta bra platser på fasta Åland om man har bil,det är bara att välja område.
Har själv paddlat runt Lemland,Lumparland och Vårdö och då går det utmärkt att starta i mariehamn om man vill.

Mina Åländska släktingar har nämt att det grunda och stora "innan havet" Lumparn kan vara väldigt elakt vid hård blåst.

många talar varmt om Föglö och Kökar men har inte själv varit där än. En del tar färjan ut till kökar efter som det är en bit ut.

Kan annars rekomendera Sandösunds camping som hyr ut VKV kajaker och är ett bra start ställe.
Mvh Bengt.
 
Vari består äventyret?

cwmint; sa:
Jag har också efterlyst tips om Åland på denna sida och jag vet att massor av människor varit där, men dom vill tydligen inte dela med sig av denna information.
Eller??

Hur kul vore det att ge sig ut och veta allt på förhand, bara repetera det som andra har gjort förut? Att inte få upptäcka någonting själv? För min egen del kan jag säga att inte vill veta precis vilken rutt som alla andra paddlat förut. Jag vill inte ha GPS-koordinater på alla tältplatser. Jag vill upptäcka själv.

En annan aspekt på frågor som denna är ju att den är så ospecifik. Denna lista bygger ju på att folk frivilligt skriver svar på sin fritid (eller ja, i mitt fall är det kanske mest arbetstid...), och att lägga ut texten sida upp och sida ner om olika paddlingsalternativ kanske folk inte har lust med? Det är betydligt lättare att svara på mer konkreta frågor, typ: Var startar man lämpligen en paddeltur i Ålands norra skärgård?


OK, nog klagat. När jag ändå skriver kan jag ju ge några tips.

[/QUOTE]Vi söker tips på fina turer/områden som funkar bra för en veckas paddling. Har hört att nordöstra skärgården är fin, men även sydöstra nedåt Kökar.... Vi vill helst uppleva ytterskärgård med kontakt med det öppna havet. Är någorlunda vana paddlare, men ej extrema. [/QUOTE]

Kolla vårens kajaknummer av UTE-magasinet (tror att det var nr2 -02). Där fanns en hel del om Åland. På min hemsida finns lite om paddling på Åland. Mitt råd är att köpa en karta över Åland (en 1:100 000 finns bl a i Kartbutiken i Sthlm), och sedan är det bara att drömma sig bort. Man kan paddla i stort sett överallt. För att lättast nå fin skärgård kan man åka till "fastlandets" ostsida, eller ta en färja ut till någon större ö och börja paddla där. Vårdö, Lumparland eller Föglö är pra startpunkter. Se upp för Delet och Skiftet när vinden ligger på längs med dem.

Kolla också på:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12573

Peter
 
Man tolkar som man vill

Pask skrev:
____________________________________
Hur kul vore det att ge sig ut och veta allt på förhand, bara repetera det som andra har gjort förut? Att inte få upptäcka någonting själv? För min egen del kan jag säga att inte vill veta precis vilken rutt som alla andra paddlat förut. Jag vill inte ha GPS-koordinater på alla tältplatser. Jag vill upptäcka själv.
__________________________________

Förstår inte riktigt ditt utfall mot min fråga. Alla som försökt ta sig ut till skärgården vet, att det är svårt att komma till med bilen på många håll och svårt att hitta parkering om man är ett par stycken bilar. Vissa orkar ju bära kajakerna kilometervis, men till dom hör tyvärr inte jag. Skulle därför föredra en plats där man kunde lägga i kajaken mer eller mindre direkt från biltaket. Jag är inte heller den som gärna går in på annans tomt för att nå stranden. Allt det här är lite svårt att få reda på med en karta i skala 1:100 000 i näven.
Att ta mig fram i skärgården och hitta tältplats osv bereder mig inga svårigheter. Men eftersom tiden ofta är begränsad, så är det väl inte fel att ta del av andras "smultronställen"?
Här på Utsidan brukar finnas massor av folk som svarar på frågor och lämnar tips till den mer oerfarne. Kan vi inte fortsätta med det? Om man vill ta del av tipsen eller inte får väl vara var och ens ensak!
Jag är fortfarande tacksam för tips om bra iläggningsplatser på Åland.

Hälsningar

Camilla
 
På stranden

Camilla, brukar inte kommunala badplatser vara bra även för att lägga i kajaker? Parkering och (nästan?) alltid fin sandstrand. Titta på en lista på http://www.turist.aland.fi/Text/Natur/natur_badstrander_tabell_sve.htm och en detaljerad karta på http://www.goaland.net/kartor/pdf/alandoversikt.pdf! Kartan måste förstoras till minst 400 % för att bli läslig. Jag har inte kollat hur noga kartan stämmer med tabellen men jag tror att det finns flest bad på kartan.

Sen finns ju i ett tidigare inlägg länk till kajakuthyrare på Åland. Om man inte vill starta just där kan de säkert ge tips på andra iläggs-ställen. Och "alla talar svenska"!
 
Tack!

Tack! Nu börjar det ta sig. Jag väntar på paddlingskartan över Åland, som jag beställde, men det verkar vara lika segt som hemsidorna till goaland. Vet ej om det ser lika ut på andras skärmar men på pdf-kartan kunde jag inte urskilja mer än att det var Åland och en och annan stor färja. Men förteckningen över badstränderna var bra. Jag känner Åland rätt bra, men inte ur just paddlingssynpunkt. Fler tips välkomnas!
 
Nog med utfall?

...jag vet att massor av människor varit där, men dom vill tydligen inte dela med sig av denna information. Eller??

Utfall möts av utfall.

Några biltips kanske man kan ge i alla (ut)fall: Vid alla färjelägen som jag har varit vid i Ålands skärgård finns det parkeringar. Dessutom finns det ofta lite allmän mark mot vattnet som man kan utnyttja för att lägga i. Förra sommaren stod vi parkerade i 10 dagar på parkeringen vid Degerby färgeläge utan några problem.
 
Åland

Föreslår att ni är rätt flexibla beroende på det aktuella vädret. Norra kusten med området Saggö till runt nordöstra hörnet av fasta Åland är rejält storslaget med stora röda klippor ned i havet men inget vid nordlig frisk vind. Även västra kusten är väderutsatt. Det finns mindre arkipelager som går att paddla i även om det är snålt väder som t ex vid Brändö syd Föglö och vid Kökar.

Var skall ni hyra? Trevliga veckorundturer kan t ex göras i området i nordost norr om Simskäla inklusive Yxskär Väderskär. Då är det lämpligt att starta från Sandösund (speciellt om ni hyr där) eller Simskäla. Vid sämre väder kan man nog hålla till några dagar i de skyddade partierna på insidan av Vårdö/Simskäla.

Vid stabilare väder föreslår jag att ni utnyttjar skärgårdsfärjorna eller Finlandsfärjorna. T ex får kajakerna levererade vid Norra ruttens västliga utgångspunkt och reser ut med kajakerna på färjan till Brändöarkipelagen och paddlar runt där och tillbaks till bilarna eller från Långnäs till Åbo med Viking eller Silja Line och så tillbaks till bilarna.

Lycka till Thure
 
Ungefärlig karta, framåtanda och fantasi räcker långt

Så min vecka på Åland förra året blev enligt följande.

Lärde in ungefärliga utseendet på Åland i huvudet och plottade in vissa hållpunkter (uddar, Mariehamn, Kastellholm etc) i GPS:en. Tog ut kursen mellan Simpsnäs och Mariehamn. Packade och stack.

De 48 km över till Mariehamns skärgård var lite trista, då det bara fanns vatten att titta på. Sedan var det bara att utforska! Fortsatte österut för att ta mig över till Lumparen. Världskartan i datorn var inte så detaljerad att jag ens visste om att det fanns en kanal, men det upplyste vänlig lokalbefolkning om. Så jag slapp plocka fram kajakvagnen. In i Lumparen och upp till Kastellholm. Vidare åt Bomarsund, för att sedan svänga ned och runda Ålands södra udde på tillbakavägen till Mariehamn. För mycket sjö för att ta kajaken tillbaka, så det fick bli färjan.

På Ålands högsta berg (drygt 50 meter) var det lätt att se att det bara hade varit att fortsätta österut bland alla öarna.

Lokalbefolkning varnade för Kökar och att Lumparn kunde vara lurig i dåligt väder. Det finns så mycket vackert att se att det inte behövs någon större detaljplanering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13
semaln Tips på kajak Paddling allmänt 3
ljaw Tips önskas på liknande kajak Paddling allmänt 3
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
Ännna tips på kajak? Paddling allmänt 6
ludvigludvig tips på bra kajak?? Paddling allmänt 5
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
stastr Tips på bra kajak Paddling allmänt 0
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
knen Forskajak önskas köpas, Tips? Paddling allmänt 3
sjögurkan Tips för ny kajak Paddling allmänt 2
2l8 Att fotografera fåglar från kajak/kanot!? TIPS tack! Paddling allmänt 24
bluewing Tips när det gäller foto i kajak? Paddling allmänt 6
MattiasIHelsingborg Några tips ang kajak?? Paddling allmänt 18
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.