Tips för att öva stormroll/c-to-c?

Hej.
Jag skulle vilja lära mig stormroll, dvs den enklaste av alla forward-ending-rollar. Jag har god tur med mina layback-rollar, dvs standardroll, butterfly/angel, norsaq och även ibland handroll. Mina försök att gå vidare med stormroll/c-to-c har dock varit resultatlösa. Alla tips mottages tacksamt!

/Niclas
 
Helen Wilson har på sin DVD en snutt om stormrollen. Hon börjar med en "continuous storm roll". Flottör på, lägg den brevid kajaken 90gr ut och rulla runt på "andra sidan". ta tag i paddeln, vrid upp kajaken och följ sedan med upp med huvudet sist. Jag hittar inga bra klipp på internet och mina egna försök i veckan lämpar sig inte att dela ut ;-)

Jag fångade Björn T på en liknande början http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=QCCaZU9KUtE
Skillnaden är att du ska ha handflatorna ner och följa paddeln upp på fördäck. Någon kanske hittar en bra videosnutt utan att piratkopiera Helens DVD.. När den sitter så fortsätter man utan flottör och sedan börjar man med paddeln "som vanligt".
 
Tack. Det skall jag prova. Även Björn verkar komma upp något bakåtlutad och inte i den "vackra" framåtlutade positionen som annars är karakteristisk för stormrollen. Det kanske är lättare att få till den positionen när man gör hela rollen? /Niclas
 
Tack. Det skall jag prova. Även Björn verkar komma upp något bakåtlutad och inte i den "vackra" framåtlutade positionen som annars är karakteristisk för stormrollen. Det kanske är lättare att få till den positionen när man gör hela rollen? /Niclas
Klippet var för att visa hanteringen av paddeln tills man vridit upp kajaken, början på Helens tips. Björn avslutar nog avsiktligt på bakdäck. (men det var så jag blev påkommen på film också..)
 
Häv dig upp!

En kompis lärde sig stormrollen under Helen Wilsons rollkurs nu i juni. Han fick göra precis som Gunnar_G. Så som Björn T gör på filmen fast man går upp framåtlutad.
Har testat själv och fick förklarat att man ska häva sig upp. Ta det lugnt, känner man minsta lilla i axeln ska man dyka igen! Ganska stor risk för axelskador annars.

Annars är Helens dvd en bra instruktionsfilm. Dubsides funkar säkert bra, har den själv men har inte tittat så noga. Känns som den senare är bäst om man redan kan någon grundroll först och har tekniken.

Qajaq USA:s hemsida kanske är till lite hjälp?
http://www.qajaqusa.org/Movies/movies.html#StormRoll
http://www.qajaqusa.org/QK/rolls/rolls.html
 
Alla goda tips skall provas i eftermiddag, förhoppningsvis ger det resultat. Jag kommer med en rapport ikväll. :)
/Niclas
 
Halv seger

Resultatet ifrån dagens övning är att jag kom upp med hjälp av en flottör, men det var varken lätt eller vackert. Förmodligen är det mer övning som behövs.
 
En kommentar. Den roll som jag gör på filmsnutten är inte en stormroll. Det är en vanlig standardroll bortsett från att jag låter paddeln ligga kvar på däck.

Som nämndes några kommentarer längre upp är stromrollen lite trixigare att lära sig, därför att den belaster axeln rätt illa innan man får till en smidig motorik.

Ett tips som de flesta tycks behöva är att börja uppgången med att dra in paddeln över däck med en kraftfull rörelse: dels för att rörelsen in över däck skapar lyftkraft och dels för att har bättre styrka att trycka sig upp om händera är över respektive reling (som när man paddlar). Det värsta (och vanligaste) felet är att sträcka paddeln långt ut från kajaken så att man trycker med rak arm, där man dels inte har mycket kraft och dels har axelleden i en ömtålig ställning.

..och som vanligt – huvudet upp sist och luggen (för den som är så utrustad) släpande över fördäck..
 
En kommentar. Den roll som jag gör på filmsnutten är inte en stormroll. Det är en vanlig standardroll bortsett från att jag låter paddeln ligga kvar på däck.
..
Det var just början med paddelns placering som stämde med Wilson's skola. Att det inte var en stormroll du gjorde vet jag.
Jag får träna på att släpa pannan mot fördäck då jag saknar lugg :)
 
Ja, det var bara ett klargörande så att ingen missuppfattar ;-)

Min lugg är numera väldigt kort (främst som en följd av att hårfästet sakta men obevekligt vandrar bakåt) vilket haft en mycket välgörande effekt på mitt framåtlutarrollande...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.